امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

گزارش كارآموزی تعمیرات و نگهداری و انواع تولید آسفالت

گزارش كارآموزی تعمیرات و نگهداری و انواع تولید آسفالت دسته: گزارش کارآموزی و کارورزی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 430 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 124

كارخانه آسفالت شهرداری قیدار واقع در 20 كیلومتری جاده قیدار – ابهر می باشد تعداد پرسنل این كارخانه 25 نفر و دارای 2 دستگاه لودر و 3 دستگاه كمپرسی می باشد

قیمت فایل فقط 24,700 تومان

خرید

فهرست مطالب

عنوان                                    صفحه

تاریخچه شركت آسفالت كارخانه شهرداری قیدار              1

تعریف آسفالت                             5

خواص فیزیكی                                 8

عوامل مؤثر در انتخاب نوع آسفالت چیست؟                  11

چرا استفاده از مواد و مصالح مرغوب؟                     15

آشنایی با شركت راهدار صنعت                      17

تراش ترك های آسفالت                         19

كلوئیدمیل (olloidal-mill) چیست؟                  25

موارد استفاده از قیر در دنیای قدیم                     29

استفاده از نفت در جنگل های باستانی                     31

بتن آسفالتی                                 36

انواع مصالح سنگی آسفالت                         38

ویژگی های مصالح سنگی بتن آسفالتی                40

انواع آسفالت های حفاظتی                         44

آسفالت سرد                               47

طرح مخلوط های آسفالتی                       52

آزمایش مارشال                            56

تاب فشاری و طرز عمل (stability )                 62

آسفالت رنگی                                 84

نتیجه گیری                               111

دانه بندی                                113

منابع                                    118

تاریخچه شركت آسفالت كارخانه شهرداری قیدار

كارخانه آسفالت شهرداری قیدار واقع در 20 كیلومتری جاده قیدار – ابهر می باشد.

تعداد پرسنل این كارخانه 25 نفر و دارای 2 دستگاه لودر و 3 دستگاه كمپرسی می باشد.

تاریخ تاسیس این شركت سال 1382 با زمینی به مساحت 5 هكتار است و محصولات تولیدی این كارخانه  عبارتند از :

1-   ماسه شسته

2-   شن بادامی

3-   شن نخودی

4-   ماسه شكسته

5-   تولید آسفالت از دو نوع بنیدروتوپك با ظرفیت80 -60 تن در ساعت

از لحاظ تعمیرات و نگهداری كارخانه دارای دو نوع تعمیرات و نگهداری می باشد كه عبارتند از الف : تعمیرات ، نگهداری تاسیسات شن و ماسه كه شامل

1-   سیلوبار

2-   نوار مادر

3-   سرنه

4-   حلزونی زیر سرنه

5-   نوار ماسه

6-   نوار روی كوبیه

7-   كوبیه

8-   نوار زیر كوبیه

9-   نوار برگشت كوبیه

10 – سرنه شماره 2 شامل نوار نخودی ، نوار بادامی و نوار شكسته .توضیح در مورد سرنه : جداسازی ماسه و سنگ های نسبتا درشت است بعد از اینكه در سرنه مواد صاف و یك دست شدند روی نوار كوبیه رفته و در مراحل بعد كوبیه می شود و به صورت شكل زیر :

2- كارخانه آسفالت شامل : 1- سیلو بار اولیه 2- نوار مواد انتقال به داخل درایر مصالح داغ كه تشكیل شده از آجرهای نسوز و مارپیچ و 3 نوار داخل لواتور داخل سرنه میكس داخل با قیر می باشد.

آسفالت

آسفالت ماده‌ای سیاه، چسبناک و بسیار چسبنده یا شبه جامد می‌باشد. آسفالت ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.

تعریف آسفالت

آسفالت به‌صورت عام به مایع غلیظ، شبه جامد یا جامدی اطلاق می‌شود که عمدتاً از هیدروکربن‌ها و مشتقات آنها تشکیل شده است و در کربن دی‌سولفید به‌طور کامل حل می‌شود.

انواع آسفالت

آسفالت با توجه به نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیم‌بندی می‌شود.

آسفالت گرم

آسفالت گرم به آن دسته از آسفالت‌هایی اطلاق می‌گردد، که در آن‌ها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند.

آسفالت گرم دارای انواع زیر می‌باشد:

بتون آسفالتی

این نوع از آسفالت دارای چند مجموعه اجرائی می‌باشد:

گرم مخلوط شونده و گرم اجرا شونده

این نوع مخلوط آسفالتی بتنی که گرم تهیه و گرم نیز اجرا شود تشکیل شده‌است از: قیر خالص (AC)، مصالح سنگی بد دانه بندی شده، مصالح سنگی خوب دانه بندی شده. در موقع اجرا، استفاده از میله استحکام نیز رایج می‌باشد.

سرد مخلوط شونده و سرد اجرا شونده

رلد آسفالت

آسفالت ماستیک

آسفالت‌ حفاظتی

آسفالت‌های حفاظتی به آن دسته از مخلوط‌های قیر و مصالح سنگی اطلاق می‌شود که جهت پوشش و محافظت راه در مقابل عوامل جوی به‌کار گرفته می‌شوند. آسفالت حفاظتی باعث جلوگیری از فرسایش سطح راه‌های شنی و یا آسفالته می‌شود. این آسفالت به سهولت اجرا می‌شود و ضخامت آن معمولاً تا ۲*۵ سانتی‌متر است.

البته آسفالت حفاظتی می‌تواند کاملاً قیر نیز باشد، که در این نوع از آسفالت حفاظتی مصالح سنگی به کار نرفته است و به نوعی آن را از مخلوط های آسفالتی نیز می‌توان جدا نمود. که هدف از ایجاد لایه حفاظتی و اختصاصا از این نوع آسفالت ایجاد یک لایه قیر بر روی مصالح سنگدانه است تا مصالح سنگی را به مخلوط آسفالتی که بعدا مورد استفاده قرار می‌گیرد بچسباند. در این نوع آسفالت نباید از قیری استفاده شود که به لایه سنگدانه نفوذ کند، اما باید آسفالت بالا را بچسباند.

آسفالت‌ سرد

آسفالت سرد (Cold Mix) به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر مخلوط و یا امولسیون قیر گفته می‌شود که مواد اولیه آن در دمای محیط مخلوط شوند. در برخی انواع آسفالت سرد، ممکن است قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما سایر مصالح بدون گرم شدن با قیر مخلوط می‌شوند. آسفالت سرد به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

آسفالت سرد پیش ساخته (Plant Mixed cold mix)

ردمیکس (Road Mix)

خواص فیزیکی

چگالی آسفالت فشرده برابر ۲*۲ تن بر متر مکعب می‌باشد.

تاریخچه شرکت :

شركت فنی و مهندسی راهدار صنعت با مسئولیت محدود  به شماره ثبت 156633 كه در زمینه راهسازی و ابنیه فنی در راستای خدمات به كارفرمایان محترم با دستیابی به آخرین تكنولوژی روز دنیا و ارائه خدمات و نوآوری و تو لیدات و مشتقات قیر و آسفالت در صنعت راهسازی از سال 1378 آغاز بكار نموده است . اجرای پروژه های متعدد در زمینه بهسازی راه و راهسازی و ابنیه فنی در نقاط مختلف كشور از جمله

چابهار كنارك

بهسازی و روكش آسفالت خیابان خلیج فارس

جكیگور

دانشگاه آزاد اسلامی

آسفالت خیابان ها و بزرگراههای سطح شهر تهران

درزگیری و لكه گیری آسفالت پروژه شوره گز - زاهدان

فرودگاه اصفهان

جهاد نصر كرمان

قزوین -بوئین زهرا

نشان دهنده قابلیت های بالای این شركت در زمینه سرویس دهی مناسب به كارفرمایان محترم می باشد . یكی از بزگترین افتخارات ما این است كه با وجود مشكلات و كمبود طرح های منطبق با استانداردهای جهانی با ارائه طرح ها و نوآوری هایی در زمینه راه و ابنیه فنی و اجرای آن در تمامی نقاط كشور مخصوصاً مناطق محروم كشور عزیزمان ، خدمتگذاری كرده و گامی در جهت رفاه و امنیت جامعه و معرفی مناطق محروم با احداث راه های ارتباطی نموده ایم .

انجام پروژه طرح و اجرا   توسط شركت فنی مهندسی راهدار صنعت باعث شد كه این شركت برای ارتقاء كیفیت خدمات خود نسبت به تاسیس و احداث  شركت های اقماری و آزمایشگاه و دفتر طراحی و تحقیقات فنی به شرح ذیل اقدام نماید .

1.دفترفنی طراحی ، محا سبات و تحقیقات

با احداث این دفتر ، تحقیقات وسیعی پیرامون مشتقات نفتی ، بتن و افزودنیهای آن و طرح های اجرایی جهت بهینه كردن و استفاده از مواد و مصالح و اجرای صحیح انها انجام  گرفت كه در این مدت طرحهای منحصر بفرد نیز ارائه گردیده كه چند نمونه از گزارش این طرحها به پیوست می باشد .2.كارخانه تولید قیر پلیمری و مشتقات نفتی

با احداث این كارخانه تحت عنوان  شركت عمران عایق شیمی در استان تهران برای اجرای طرح ها ، مواد مورد نیازخود را از جمله انواع قیرهای  پلیمری و امولیسون (قیر آبهها ) با استانداردهای جهانی و كیفیت بالا تولید گردید. بدیهی است آزمایشگاه اختصاصی جهت پژوهش و كنترل كیفیت مواد تولیدی، همزمان با راه اندازی كارخانه  احداث و خدمات خود را ارائه می دهد . 3-گروه خدمات فنی راه لیبهر گروه خدمات فنی تحت لیسانس راه لیبهر ،برای دستیابی و استفاده از ماشین الات مورد نیاز درزگیری با قیر پلیمری،شیار زن ها ، ماشین آلات  مورد نیاز ژئو سنتیتك ها، ماشین آلات جهت انواع بازیافت های آسفالت و تثبیت روسازی و ماشین آلات پخش آسفالت های خاص كه با تكنولوژی روز دنیا همخوانی دارند،  تشكیل گردید

3.شركت راه بلدوزر صنعت

با توجه به  نیاز طرح های عمرانی به ماشین الات خاص با تكنولوژی پیشرفته این شركت تاسیس و نمایند گی ماشین آلات مخصوص درزگیری ساخت  شركت سیم لان امریكا و همچنین فنیشر مالدین ساخت امریكا  را اخذنمود.  همچنین جهت استفاده مستمر  از ماشین الات راهسازی و پخش آسفالت،این شركت با ارائه خدمات فنی توسط تكنسین ها و متخصصینی كه دورهای  ویژه این ماشین الات را گذرانده اند تعمیرات و راه اندازی دستگاه معیوب را در كوتاهترین زمان انجام داده تا ادامه كار با سرعت مطلوب  انجام پذیرد .

عوامل موثر در انتخاب نوع آسفالت چیست؟

نوع روکش و آسفالت را می توان به سادگی با توجه به حجم ترافیک شهری در خیابان و نوع خاک انتخاب نمود اما گاهی انتخاب روکش آسفالت آنقدر پیچیده می شود که باید با توجه به تحقیقات و پژوهش های سنگین صورت گرفته و فاکتور های مهم و وزین مانند چرخه هزینه زندگی انتخاب کرد. هر گاه که در انتخاب از متدولوژی استفاده شود باید سبک انتخاب شده عینی، منطقی، علنی، قابل توضیح و مهم تر از همه این که بهترین معیار برای پرداخت کننده مالیات را در بر داشته باشد.

بسیاری از آژانس های سازنده بزرگراه های ایالات متحده امریکا درصددند تا روند روکش کردن خیابان ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند تا نسب به رعایت اصول و الگوهای آسفالت کاری مطمئن شوند. در برخی از ایالات تصمیم گیری در این خصوص فقط بر عهده سازمان مرکزی است و در برخی دیگر به سازمان ها و ادارات زیر مجموعه نیز تفیذ اختیار شده است.
روکش کردن خیابان ها کاری بسیار دشوارتر از آسفالت کردن مسیر درب منزل تا پارکینگ اتومبیلتان است. اما آسفالت کردن خیابان ها با این نوع آسفالت بسیار متفاوت است چرا که آسفالت مطلوب می بایست در برابر ترافیک و عبور و مرور سنگین اتومبیل ها و بدی شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و از نظر همواری به گونه ای باشد که بتوان بر روی آن هاکی بازی کرد.

همچنین اگر عمل آسفالت کردن خیابان ها به خوبی صورت گرفته و از آن به خوبی محافظت شود جذابیت خاصی را به خیابان ها و خانه ها ومغازه ها می بخشد. به همین جهت است که طراحان و مهندسین با استفاده از خلاقیت خود تغییرات جالبی را در رنگ و الگوی آسفالت کاری پدید آورده اند. باید از آسفالت خیابان ها طوری محافظت شود که در زمستان ها در اثر برف و یخبندان آسیبی نبیند و در تابستان هم آلودگی و کثیفی بر آن تاثیر گذار نباشد. اگر آسفالت این گونه باشد بدیعی است که مقرون به صرفه، بادوام و دائمی خواهد بود و همچنین نگهداری از آن نیزراحت تر  می باشد.
برای تحقق این امر سه فاکتور اساسی وجود دارد که عبارتند از:

۱-طراحی مناسب

۲-استفاده از مصالح و مواد مرغوب

۳-اجرای صحیح عملیات ساخت و زیرسازی ومهمتر از آن نظارت صحیح

تاثیرطراحی مناسب چیست؟

اگر طراحی دقیق و مناسب باشد می توان گفت که خیابان آسفالت شده تا ۲۰ سال به همان صورت اولیه و بدون مشکل باقی می ماند.

شالوده: جاده از زمین و خاک درست شده است پس می بایست کار زیرسازی آن را با استفاده از مواد جامد شروع کرد.

*زیرسازی خیابان می بایست هموار، قرص و محکم باشد و در بستر حمل و نقل شهری واقع شود. به هیچ عنوان استفاده از تن مایه های گیاهی و حیوانی و خاک های سطحی در زیرسازی تجویز نمی گردد.

*حدود ۶ تا ۸ میلیمتر از سطح بالایی زیرسازی باید با سنگ ریزه های زبر و در عین حال متراکم پر شود.

*برای عریض سازی و زیرسازی دوباره خیابان باید مجددا عملیات زیرسازی با سنگ ریزه ها صورت گیرد تا زه کشی محل اجرا با اطمینان بیشتری انجام شود.

روکش کردن: آنچه می بینیم و به نظر مناسب می آید ملزوما مطلوب نیست. به عنوان مثال اگر روکش خیابان در نظر صاف و هموار می آید دلیل بر مطلوب بودن و مناسب بودن آن نیست. در واقع آنچه فاکتور اصلی در مطلوب بودن آسفالت مد نظر است تراکم و ضخامت آسفالت اجرایی است.

*راههای ورودی و اختصاصی به کمترین تراکم ضخامت یعنی چیز در حدود ۵۰ میلیمتر آسفالت مخلوط گرم نیازمند است.

*ضخامت هر لایه آسفالت معمولا سه چهارم ضخامت آسفالت نرم و مخلوط و گرم است. پیمانکار می بایست در قراردادش میزان ضخامت و تراکم روکش را بطور دقیق ذکر کند تا ابهامات در این مورد از بین رفته و از هر گونه کارشکنی ممانعت به عمل آید.

*برای اینکه دوام آسفالت بیشتر شود بهتر است که ۵۰ میلیمتر به زیرسازی و ۴۰ میلیمتر به لایه های رویی و سطح خیابان اختصاص یابد.
زه کشی: هنگامیکه آب بر آسفالت ها جاری می شوند و از مسیر خانه ها روان شده و از زیر سازی آسفالت عبور می کنند، تهدید کننده است.
*روکش خیابان ها باید دارای شیب باشد_در شیب گذاری گذاشتن شیب یک چهارم اینچ در هر ۵/۳۰ معمول است.(۲ سانتی متر متر برای هر یک متر عرض)

*زه کشی زیر زمینی لزومی ندارد.

*برای هر ۳۰ متر از خیابان ارتفاع شیب می بایست ۴۶۰ میلیمتر باشد.

*زه کشی باید از ساختمان ها فاصله داشته باشد و نباید اجازه داد تا آب در لبه آسفالت خیابان جمع شود.   

چرا استفاده از مواد و مصالح مرغوب

*در خیابان ها که نیروی زیادی بر آن وارد نمی شود همان آسفالت HMA سنتی مناسب است. در بیشتر موارد HL- ۸ مخلوط برای زیرسازی (به اندازه ۱۹ میل متر) این قبیل خیابان ها استعمال می شود. در زیرسازی جاده های خارج از شهر و پارکینگ ها می توان از HL- ۳ (به اندازه ۵/۱۲ میلیمتر) برای بخش های سطحی استفاده نمود. برخی عقیده دارند که استفاده از HL- ۳ و یا HL- ۳A (به اندازه ۵/۱۲ میلی متر) به روکش و آسفالت دوام بیشتری می بخشد.

*مطمئن شوید که پیمانکار پروژه آسفالت را از تولید کنندگان مجاز و معتبر تهیه کرده است تا از کیفیت پروژه کاسته نشود.

اجرای صیحیح عملیات اجرایی

*زیرسازی می بایست هموار و محکم باشد. پیمانکار باید مناطقی که خاک سست و نرم دارند را با مواد متراکم و چگال جایگزین سازد این مورد نقش تعیین کننده ای دارد.

*در مناطقی که خانه های جدیدی ساخته شده اول مطمئن شوید که دیگر زمین نشست نمی کند شاید لازم باشد برای اطمینان از این امر چندین ماه منتظر بمانید.

*سنگ ریزه هایی که در شالوده به کار می رود باید طوری ریخته شود که ضخامت در همه جا یکسان باشد.

*در بخش زیرین آسفالت از گیاه کش ها استفاده کنید تا اگر احیانا آسفالت در آینده ترک برداشت در آنجا گیاه روئیده نشود و آسفالت متلاشی نگردد.

*باید آسفالت در درجه حرارت مناسب قرار گیرد. اگر حرارت داده شده بیش از حد باشد (که در این حالت دود آبی رنگی از روی آسفالت متصاعد می شود)

سطح آسفالت پس از مدت کوتاهی ترک بر می دارد و آسفالت زودتر از مدت مقرر سخت و سفت می شود.( بنابر این یکی از مواردی که باید مد نظر قرار داد و نظارت صحیحی بر آن داشت کنترل درجه حرارت آسفالت میباشد)
*پیمانکار نباید در یک برجستگی بیش از ۵ سانتی متر آسفالت مخلوط گرم بریزد.

*پیمانکار نباید بصورت دستی خیابان را آسفالت کند.

*استفاده از غلتک و عملیات متراکم سازی آسفالت باید از همان ابتدای کار صورت گیرد تا آسفالت در جای خود قرار گرفته و متراکم شود و تا زمانی که تمامی نقاط ناهموار پوشانده شود ادامه می یابد.

آشنایی با شركت راهدار صنعت

شرکت فنی مهندسی راهدار صنعت با 10 سال سابقه در زمینه راهسازی و بهره مندی ازمهندسان توانمند در کنار آخرین دستگاه های پیشرفته ،توانسته به عنوان یکی از برگزیده های صنعت راه در کشور مطرح باشد . این شرکت با در اختیار داشتن بیش از150 نفر پرسنل کار آزموده ،کارخانه های تولید پلیمر و آسفالت و همچنین تعمیرگاه مجهز و اهدار صنعت با دارا بودن 8 دستگاه درزگیر آسفالت و تجهیزات فروشگاه عرضه لوازم یدکی پیشرفته راه سازی به همراه پتانسیل بالای نیروی انسانی متخصص و مجری بسیاری از این شرکت در زمینه درزگیری آسفالت بیش از یک میلیون و پانصد .کارامد ،راه را برای .هزار مترطول در سراسر کشور را در کارنامه خود ثبت کرده است مدیریت پروژه های بزرگتر هموار ساخته است پروژه راهسازی و.راهداری کشور است.این شركت آمادگی دارد تا با آخرین تكنولوژی روز دنیا و بهره گیری از تجارب مفید و كادر مدیریتی و كارشناسان فنی و نو آور درزمینه راهسازی  و بهسازی راهها و راهداری و ابنیه فنی و فنی مهندسی به شرح ذیل در سراسر كشور عزیزمان در خدمت كارفرمایان محترم باشد

1-مطالعه ، بهسازی ، اجراء پروژه های راهسازی

2- آسفالت تراشی و درزگیری آسفالت

3- آببندی و درزگیری پلها

4-تعمیرات ماشین آلات راهسازی

5- تامین قطعات ماشین آلات راهسازی 

6-فروش دستگاههای درزگیر آسفالت

7ارزیابی رویه آسفالت

خدمات

درزگیری

شناسایی محل کار

.شناسایی وضعیت روسازی :سلامت 70%روسازی برای درزگیری ضروری است

شناسایی ترکهای موجود: ترکهای ،انقباضی ،عرضی،طولی ،دوبندی و بلوکی با شدت کم تا متوسط قابل ترمیم هستند ,تعیین عرض متوسط ترک ها به منظور انتخاب روش مناسب (حداکثر 20 میلیمتر

:

تراش ترک های آسفالت

.دیواره جداره های ترک ها در اثر نفوذ آب و یخبندان و تغییرات حجمی درزها سست می شوند

لازم است این دیواره ها با ماشین مخصوص تراش که قابلیت دنبال کردن مسیر ترک ها را دارد

تراشیده شوند تا آماده پذیرش مواد گردد . تراش می باید حداقل به عمق 2 سانتیمتر و عرض 15سانتیمتر انجام شود . سرعت تراش در شرایط مساعد حداقل 100 متر در ساعت است

:تمیز کردن ترک ها

لازم است با اعمال هوای فشرده مواد سست و گرد و قبار درون ترک ها تخلیه شودکمپرسور دستگاه تزریق مواد،هوای فشرده تامین می کند .در صورت وجود رطویت و یا هوای سرد اعمال هوای گرم برای خشک کردن محل و نرم کردن آسفالت اطراف .ضروری است

تزریق مواد درزگیر

تزریق مواد توسط ماشین مخصوص تزریق که مواد را در حدود 180 تا 200 درجه سانتیگرادبر حسب نیاز گرم می کند ، انجام می گیرد . مواد توسط همزن مخصوص مخلوط و آماده تزریق می شود .پمپ دستگاه مواد را با فشار از درون لوله ای انعطاف پذیر منتقل کرده و اپراتور با نازل مخصوص آن را به درون ترک های تراشیده شده و تمیز شده، تزریق می کند . مواد درزگیر ترکیبی از قیر ، لاستیک ،وپلیمر های خاص میباشد . این مواد دارای خواص انعطاف پذیری و چسبندگی زیاد بوده که بر اساس این مواد قادرند ضمن پر دستورالعمل های استاندارد ASTM تهیه شده اند . این مواد قادرند ضمن پر کردن درزها به دیواره دو طرف ترک کاملا چسبیده و بر تغییر دما و همچنین تغییر فاصله درز ها پایدار بمانند. در صورت اجرای صحیح ،در شرایط تابستانی ،زیر بار ترافیک سنگین مقاومت داشته و همچنین در شرایط زمستانی نیز به علت خاصیت ارتجاعی خود در برابر ترک خوردگی مقاوم باشند .

:پخش فیلر یا پودر سنگ

برای تسریع در باز شدن مسیر بر روی ترافیک (چند دقیقه پس زا اجرا ) لازم است پودر سنگ یا فیلر بر روی مواد تزریق شده ریخته شود تا در اثر عبور و مرور وسائط نقلیه ماده درزگیربه لاستیک آنها نچسبد .

دستگاه تزریق

دستگاه برش

دستگاه فنیشر

آسفالت طبیعی

ژیلسونیت هیدرو کربن رزینی و طبیعی است. این ماده بسیار شبیه به آسفالت سخت شده نفتی می باشد و معمولا به اسم آسفالت طبیعی شناخته شده است. اسامی دیگری چون آسفالتیت، یوناتیت و آسفالتوم نیز برای این ماده مرسوم است. ژیلسونیت به مانند آسفالت طبیعی در حلالهای آسفالتیک و آروماتیک محلول است. به خاطر سازگاری بسیار بالا، ژیلسونیت معمولاً جهت سخت کردن مشتقات نفتی نرمتر به کار می رود. ژیلسونیت در حالت گوده ماده ای براق، مشکی و بسیار شبیه ابسیدین (obsidian) است. بسیار ترد است و به راحتی به پودر قهوه ای تیره تبدیل می شود.
ژیلسونیت در زیر سطح زمین در لایه های عمودی یافت می شود. بنظر می رسد معمولا بین دو تا شش فوت عرض داشته باشد اما با عرض 28 فوت نیز تا به حال دیده شده است. لایه ها کاملاً با هم موازی هستند و در جهت شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده اند لایه ها مایلها طول و عمقی برابر 1500 فوت دارند. لایه ها به صورتی هستند که هر چه از سطح به عمق پیش برویم عرض لایه ها به صورتی هستند که هر چه از سطح به عمق پیش برویم عرض لایه بیشتر می شود. به خاطر جبهه معدنکاری باریک، ژیلسونیت امروزه با استفاده ازبلدوزر و لودر و چکشها و دیگر ابزار مکانیکی جدید استخراج می گردد.

کاربردهای ژیلسونیت

بخش نفتی: ژیلسونیت در حفاری چاههای نفت به عنوان گل حفاری استفاده میشود.

بخش آسفالت و پیاده رو: ژیلسونیت به عنوان افزایش دهنده کیفیت اجرائی مخلوط آسفالت عمل می کند. آسفالت اصلاح شده با ژیلسونیت از PG بالاتری برخوردار است و به راحتی با مخلوط آسفالت بدون نیاز به نیروی غلطکی بالا، بر خلاف دیگر اصلاح کننده ها، مخلوط می شود. آسفالت اصلاح شده با ژیلسونیت دارای مقاومت بالاتر، تغییر شکل کمتر، نقطه نرمی بالاتر مقاومت به آب بالاتر از دیگر آسفالتهای اصلاح شده با دیگر اصلاح کننده ها می باشد. ژیلسونیت همچنین جهت ساختن پایه محلولها و امولسیون های آسفالت و عایقهای مختلف با ظاهر بهتر و مقاومت به فرسایش بالاتر کاربرد دارد.

بخش ریخته گری:ژیلسونیت پس از ترکیب با ذغال سنگ و دیگر مواد می تواند به عنوان یک ماده افزودنی به ماسه ریخته گری جهت حصول اطمینان از کیفیت مناسب و بهبود سیالیت مذاب و سطح نهائی بهتر مورد استفاده قرار گیرد.

بخش محصولات شیمیایی

ژیلسونیت با بسیاری از مواد شیمیایی دیگر ترکیب می شود تا از خواص منحصر بفرد آن استفاده شود. کاربردهای پوششی در پروسه های متالورژیکی، محصولات چوبی، صنایع نسوز و دیگر صنایع، تائید دیگری بر موارد استفاده این ماده کمیاب میباشد.

بخش رنگ و جوهر

رزین ژیلسونیتی ایران به طور گسترده ای به عنوان کربن سیاه جهت تولید جوهر سیاه و جوهر گراور استفاده می شود. رزین ژیلسونیتی ایران با رزین های هیدرو کربنی پایه نفتی، رزین های فنولیک و رزین های فلزی رقابت بسیار خوبی می کند که به بهای تمام موارد نام برده با غلظتهای مختلف می تواند استفاده شود. غلظتهای مختلفی از این ماده جهت تولید جوهرهای مخصوص، با درخشندگی بالا استفاده می شود. نوع خاصی از ژیلسونیت با عنوان select نیز در ساخت رنگهای مشکی آسفالتی و روغن های جلا نیز استفاده می شود.

امولسیون قیری چیست؟

امولسیون قیری عبارتست از پراکندن مولکولهای قیر با قطر متوسط 0.1 تا 10 میکرون در فاز آبی، این یک سوسپانسیون روغن در آب که قیر به عنوان فاز روغنی ( با درصد 52 تا 68 درصد) در فاز آبی (با درصد 43 تا 32 درصد ) معلق می شود.

امولسیفایر چیست ؟

قیر با آب ترکیب نمی شود. جهت ایجاد پایداری و معلق نگهداشتن مولکولهای قیر در آب نیاز به ماده واسطه ای می باشد که با احاطه کردن مولکولهای قیر و همبارکردن آنها از به هم چسبیدن آنها جلوگیری نماید. امولسیفایر ماده ای است که مولکول آن از دو قسمت آبدوست و چربی دوست تشکیل گردیده است. قسمت چربی دوست آن به قیر و قسمت آبدوست آن به مولکولهای آب می چسبند و با ایجاد سپر از چسبیدن مولکولهای قیر به یکدیگر جلوگیری می نمایند. 

قیمت فایل فقط 24,700 تومان

خرید

برچسب ها : عوامل موثر در انتخاب نوع آسفالت چیست , تعمیرات و نگهداری و انواع تولید آسفالت , تعریف آسفالت

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر