امروز: جمعه 10 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

بررسی مهندسی زلزله تدوین آیین نامه ای جامع جهت پیشگیری از عواقب زلزله در ایران

بررسی مهندسی زلزله تدوین آیین نامه ای جامع جهت پیشگیری از عواقب زلزله در ایران دسته: عمران
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 3877 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 177

میلیون ها سال است كه زلزله در جهان به وقوع پیوسته و در آینده نیز به همانگونه كه در گذشته بوده است، اتفاق خواهد افتاد این پدیده طبیعی هنگامی به یك مصیبت بزرگ انسانی تبدیل می گردد كه در منطقه ای شهری با بافت متراكم اتفاق بیافتد نمونه آثار این سانحه مرگ آور، در زلزله های بزرگ ایران همچون زلزله سال 1382 بم و زلزله 1369 منجیل بر هیچكس پنهان نیست با وجو

قیمت فایل فقط 19,500 تومان

خرید

مهندسی زلزله

تدوین آیین نامه ای جامع جهت پیشگیری از عواقب زلزله در ایران

فصل اول

1-1) مقدمه

1-2) اهداف مجموعه حاضر

1-1) مقدمه

میلیون ها سال است كه زلزله در جهان به وقوع پیوسته و در آینده نیز به همانگونه كه در گذشته بوده است، اتفاق خواهد افتاد. این پدیده طبیعی هنگامی به یك مصیبت بزرگ انسانی تبدیل می گردد كه در منطقه ای شهری با بافت متراكم اتفاق بیافتد. نمونه آثار این سانحه مرگ آور، در زلزله های بزرگ ایران همچون زلزله سال 1382 بم و زلزله 1369 منجیل بر هیچكس پنهان نیست. با وجود آگاهی از بسیاری از عوامل وقوع این پدیده، جلوگیری از وقوع این پدیده، با علم كنونی بشر امكان پذیر نمی باشد؛ لیكن كاهش اثر ارتعاشات نیرومند زلزله در قالب تقلیل خسارات، صدمات و مخصوصاً تلفات جانی ناشی از آن امكان پذیر می باشد.

علم مهندسی زلزله به اثرات زلزله بر انسان ها و محیط آن ها و همچنین روش های كاهش این آثار می پردازد. مطالعه زلزله و اثرات ناشی از آن با توجه به مدارك مكتوب متعلق به زلزله های ژاپن و نواحی شرق مدیترانه به تقریباً 1600 سال قبل برمی گردد. سوابق مطالعات زلزله در نواحی فعال لرزه ای آمریكا تنها به 200 الی 350 سال قبل برمی گردد. ولی بشر میلیون ها سال است كه از وقوع این پدیده مطلع است ولی تجربه و دانش او از علم زلزله خیلی كمتر از عمر این پدیده است. مهندسی زلزله در ابتدای قرن بیستم زاده و در انتهای آن به كمال خود رسید. از سال 1908 در ایتالیا ضوابط بارگذاری لرزه ای براساس قضاوت مهندسی آغاز و در بسیاری كشورهای جهان پذیرفته و اجرا شد. با تولد رایانه ها و افزایش استفاده از آن ها در انجام عملیات های زمان بر و تكراری دستی، علم دینامیك سازه به طور جدی به عرصه مهندسی زلزله وارد شد. اما 40 سال طول كشید تا طراحی لرزه ای متكی بر تحلیل های دینامیكی سازه گردد. در فاصله دهه 60میلادی تا اواخر دهه 70، تلاش ها، عمدتاً صرف آشتی دادن ضوابط قبلی و یافته های جدید شد و معرفی ضریب رفتار حاصل این تلاش های آشتی جویانه است. در كنار شناخت ماهیت زلزله و نحوه وارد آوردن نیرو به ساختمان ها همواره آنچه نیروی زلزله بر آن وارد می شود یعنی خود ساختمان و سیستمی كه مقاومت لازم در برابر قدرت ارتعاشات را داشته باشد مورد توجه مهندسین سازه بوده است. رشد و توسعه انواع سیستم های سازه ای از ساختمان های خشتی تا آسمان خراش ها، از مصرف خشت و چوب تا طراحی قالب های لرزه بر با استفاده از بتن و فولاد و امروز مصالح تركیبی (كامپوزیت) و ...، همگی گواه این مسئله می باشند. اما آنچه مهم است، طراحی لرزه ای این سیستم ها و اهداف آن ها كه پایه و اساس روابط حاكم بر آن را تشكیل می دهد، می باشد. اهداف طراحی لرزه ای و روابط معادلات موجود حال در مسیر تكامل، به طراحی براساس عملكرد لرزه ای سازه رسیده است. چیزی كه عرصه جدیدی از طراحی لرزه ای و لزوم تحقیق و جستجو در این زمینه را پیش رو مهندسین سازه نهاده است. مطالعه لرزه ای سیستم های معمول سازه ای یا به عبارتی یافتن یك تعادل بین مقاومت سازه و اثرات ناشی از زلزله مانند تغییر مكان ها، كاهش و افت  مقاومت و سختی و نهایتاً شكست و فروپاشی مصالح و كل سازه، می رود تا شكل تازه ای به خود بگیرد. لذا در راستای طراحی سازه براساس عملكرد، كه در آن در سطح كاربردی معمول به دنبال از بین بردن تلفات جانی و استقرار سازه در محدوده های ایمنی هستیم، بازنگری مجدد سیستم های سازه ای و خصوصیات سختی و شكل هندسی و محدودیت های شكل پذیری و تغییر مكان های آن ها، از جمله فعالیت های مؤثر تا دستیابی به روش های طراحی براساس عملكرد می باشند.

یكی از این سیستم های سازه ای كه تولد آن نشانه تیزبینی پروفسور پوپوف و همكارانش بوده است و در سازه های بزرگ بسیاری در سطح جهان مورد استفاده قرار گرفته است، سیستم قاب های لرزه بر فولادی با مهاربندی واگرا می باشد. رفتار این سیستم ها كه دارای شكل پذیری بالایی می باشند و از لحاظ عملكرد هندسی و معماری بسیاری از محدودیت ها را از میان برمی دارند، حداقل در كشور ما آنچنان معرفی نشده است.

1-2) اهداف مجموعه حاضر

با پیش رو بودن عصر نوین در طراحی لرزه ای و توجه به خصوصیات و پاسخ های متفاوت سیستم های لرزه بر در برابر زلزله استفاده از  سیستم های بادبندی برون محور  بسیار گسترش یافته است. با توجه به اینكه كشور ایران در مجموعه كشورهای لرزه خیز می باشد و همچنین توجه به این مسأله كه این كشور در حال توسعه اقتصادی است، احداث بناهای با كاربردی های متفاوت و با درجات اهمیت بالا و متوسط، بسیار حیاتی می باشد، لذا لزوم یك آیین نامه قدرتمند كه بتواند با اعمال قوانین روشن و واضح در عرصه طراحی و اجرای  همگام با توسعه ساخت و ساز در كشور، حافظ منافع و منابع ملی این مرز و بوم باشد، شدیداً احساس می شود. آنگونه كه مشاهده میشود، استاندارد 2800 ایران توانسته به گوشه ای از این اهداف دست یابد. خوشبختانه ا ستاندارد مذكور در حال توسعه و بازنگری دائمی بوده و امید آن می رود كه روزی به یك مجموعه مستقل در بخش طراحی لرزه ای و مهندسی زلزله از لحاظ مبانی، تبدیل گردد. در ویرایش سوم استاندارد 2800 (1384)، كه آخرین ویرایش آن تا این تاریخ می باشد، بسیاری تفاوت ها و تغییرات بنیادی در ارقام كنترل و طراحی در مقایسه با ویرایش های قبلی به چشم می خورد. لیكن به جهت مطالعه تحقیقی بخش كوچكی از این آیین نامه به مطالعه قاب های ساده با بادبندهای برون محور و عوامل مؤثر بر ضرایب رفتار خطی و غیرخطی آن پرداخته شده.  در این  ویرایش همچنین این قاب ها جز معدود مواردی هستند كه عدد جدیدی برای آن اعلام نشده است. لذا ما در این مجموعه با مطالعه و تحلیل پارامترهای ضریب رفتار سیستم مذكور همچون شكل پذیری، ضرایب اضافه مقاومت و ضرایب تنش مجاز متأثر از مشخصات هندسی مرسوم این سازه ها كه در بخش های آتی بدان ها پرداخته خواهد شد، به دنبال تعیین ضریب رفتار سیستم های قاب های ساختمانی فولادی ساده با بادبندهای برون محور هستیم. تا بتوان نقص این آیین نامه را در این مورد در حدامكان نشان دهیم، امید است این تحقیق باعث صرفه جویی در مصرف و كاربرد غیرلازم فولاد، این سرمایه ملی و گران قیمت گردد.  


1-3) ساختار مجموعه حاضر

پایان نامه حاضر با اهدافی كه در بخش های پیشین عنوان گردید، در پنج فصل نگاشته و تنظیم شده است:

فصل یكم: پیش گفتار و ساختار

این فصل شامل پیشگفتار و مقدمه ای بر مهندسی زلزله و لزوم انجام تحقیق درباره ضریب رفتار سازه ها با سیستم های باربری لرزه ای متفاوت من جمله سیستم قاب ساده فولادی با بادبند واگرا می باشد.

فصل دوم: تئوری های حاكم بر رفتار لرزه ای سازه

در این فصل پس از بیان مقدمه ای بر طراحی لرزه ای و اهداف آن در آیین نامه های زلزله ایران،SEAOC ، ATC40 و UBC97 به رفتار نیرو – تغییر شكل سازه ها تحت بارهای چرخه ای و صعودی می پردازیم. مفهوم شكل پذیری و عملكرد انواع مختلف آن در این فصل توضیح داده خواهد شد. با معرفی شكل پذیری نیاز و مقدمه ای بر طراحی سازه براساس شكل پذیری به دنبال یافتن تأثیر شكل پذیری در كاهش نیروی طراحی خواهیم بود. در ادامه با مروری بر طیف ظرفیت و تعریف ضریب رفتار سازه به تعیین عوامل مؤثر بر آن با توجه به طیف ظرفیت پرداخته و مفاهیم اضافه مقاومت و ضرایب تنش مجاز و در نهایت خود ضریب رفتار بازگو خواهد شد. در بخش های دیگری  با معرفی روش آنالیز غیر خطی استاتیكی یا روش بارافزون (pushover) و ترازهای عملكرد لرزه ای سازه در تحلیل های غیرخطی به تعیین نقطه عملكرد سازه خواهیم پرداخت. مفاهیم تبدیل منحنی ظرفیت و نیاز به فرمت یكسان ADRS  و میرایی و انواع رفتار سازه ای از دیگر مباحث فصل دوم می باشد. پس از مروری بر انواع مفاصل پلاستیك در این بخش و ملاك های پذیرش و كنترل عملكرد سازه به تعیین ضریب رفتار سازه با استفاده از طیف های ظرفیت – نیاز سازه پرداخته می شود. با ارائه مفاهیم كاهش تأثیر زلزله به علت افزایش پریود، اتلاف انرژی و میرایی، اضافه مقاومت و كنترل ضریب رفتار و مبانی مفروض در این تحقیق مباحث فصل دوم به سرانجام می رسد.

فصل سوم: بررسی رفتار ارتجاعی و غیر ارتجاعی قابهای فولادی با بادبند واگرا

در این فصل ابتدا به معرفی عمومی سیستم های قاب فولادی مهاربندی شده با بادبند واگرا EBF و ذكر محاسن و لزوم استفاده از این نوع سیستم باربر سازه ای پس از ذكر تاریخچه تولد این نوع آرایش سازه ای پرداخته و با معرفی انواع اشكال هندسی این نوع سازه ها به پردازش سختی، زمان تناوب و مقاومت و رابطه آن ها با خصوصیات هندسی سازه خواهیم پرداخت. پس از مطالعه رفتار هیسترزیس این سیستم به بحث ملاحظات طراحی این گونه قاب ها می رسیم. در این بخش به صورت خلاصه عمده مباحث موجود در مورد طراحی این نوع سیستم ها و علی الخصوص مشخصات تیر پیوند در این قاب ها و انواع رفتارهای مكانیكی مربوطه پرداخته خواهد شد.

فصل چهارم: بررسی تأثیرمشخصات تیرپیوند در ضریب رفتار قاب های فولادی با بادبند واگرا

در این فصل پس از انتخاب مدل و شرح ملاحظات تحلیل خطی و غیرخطی استاتیكی به ارائه نتایج تحلیل غیرخطی و محاسبه پارامترهای رفتار غیرخطی استاتیكی به ارائه نتایج تحلیل غیرخطی و محاسبه پارامترهای رفتار غیرخطی سازه براساس طیف های ظرفیت سازه پرداخته خواهد شد. در این راستا قاب های EBF با ترازهای ارتفاعی و خصوصیات هندسی متفاوت مورد تحلیل قرار می گیرد. از دیگر مواردی كه در این فصل به آن پرداخته شده تحلیل و تعیین پارامترهای مؤثر بر ضریب رفتار سازه و تعیین ضریب رفتار سازه های طراحی شده براساس عملكرد مناسب لرزه ای می باشد. در ادامه با بررسی تحلیلی ارقام به دست آمده، نتایج مدل سازی ها ارائه می شود.

فصل پنجم: جمع بندی، نتایج و پیشنهادات

این فصل شامل جمع بندی تحلیلی نتایج بدست آمده در فصل چهار می باشد. در ادامه این فصل به ارائه پیشنهاد جهت توسعه و ادامه مطالعه و تحقیق در پروژه های تحقیقاتی آتی پرداخته خواهد شد.

در پایان فهرستی از منابع، مراجع و جداول آیین نامه ای استفاده شده جهت انجام این تحقیق در بخش مراجع این مجموعه آمده است.

فصل دوم

تئوری های حاكم بر رفتار لرزه ای سازه ها

2-1) مقدمه ای بر طراحی لرزه ای و اهداف آن

طرح ساختمان های مقاوم در برابر بار زلزله، همچون طرح سازه ای برای سایر حالات بار، اساساً به معنی مشخص نمودن  نیروها و تغییر شكل های متناظر و همچنین تعیین اندازه و جزئیات اعضاء برای تحمل این نیروها و تغییر شكل ها است. در برخی ساختمان های خاص مثل راكتورهای اتمی، طرح سازه در مقابل زلزله عمدتاً بر رفتار ارتجاعی استوار بوده و تنش های بحرانی در سازه باید كمتر از تنش های حد تسلیم باشد. اما در طراحی ساختمان های متداول، مخصوصاً قاب ها، یك طرح اقتصادی با مجاز دانستن تسلیم بعضی اعضاء طی زلزله های شدید به دست می آید. ضوابط موجود در آیین نامه های زلزله، به طور ضمنی هدف از طراحی لرزه ای برای ساختمان ها را بصورت های زیر بیان می دارند:

الف) آیین نامه زلزله ایران (استاندارد 2800)

1) زلزله های با شدت كم را بدون ایجاد خسارت تحمل كنند. از یك سازه انتظار می رود كه این تحریك های كوچك را كه در طول عمر سازه به دفعات اتفاق می افتد، بصورت ارتجاعی و بدون ایجاد تسلیم تحمل كند.

2) زلزله های با شدت متوسط را با ایجاد خسارات بسیار جزئی سازه ای و مقداری خسارات غیرسازه ای تحمل نمایند كه با طرح و اجرای مناسب، انتظار می رود كه خسارات سازه ای در این محدوده قابل تعمیر باشد.

3) زلزله های شدید را بدون فروریزی تحمل كنند و تلفات جانی نداشته باشند، كه ساختمان های با اهمیت زیاد باید علاوه بر ایستایی در سطح بهره برداری خود نیز قرار داشته باشند.

لازم به ذكر است كه زلزله های شدید یا زلزله طرح به زلزله ای اطلاق می گردد كه احتمال وقوع آن در طی مدت 50 سال عمر مفید ساختمان، كمتر از 10% باشد و زلزله خفیف یا متوسط زلزله ای است كه در طی این مدت احتمال وقوع بیش از 5/99 درصد را دارا می باشد.

ب) آیین نامه انجمن مهندسین سازه كالیفرنیا (SEAOC) [1]

1) در زلزله های با شدت كم كه به دفعات اتفاق می افتند از خسارت غیرسازه ای جلوگیری شود.

2) در زلزله های متوسط كه گهگاه ممكن است اتفاق بیافتد از خسارت سازه ای جلوگیری شود و خسارت غیرسازه ای هم به حداقل برسد.

       3) در زلزله های شدید هم كه به ندرت اتفاق می افتد، از فروریزی ساختمان جلوگیری شود.

ج) آیین نامه ATC-40

این آیین نامه با معرفی سه سطح نیرو زلزله یعنی بهره برداری (SE)، و شدید (ME) و با تعریف سطوح عملكرد مختلف شامل قابل بهره برداری، خسارات جزیی، ایمنی جانی و پایداری سازه كه توسط كارفرما تعیین می شود!، سازه را مورد تحلیل لرزه ای قرار می دهد.

د) آیین نامه UBC97

در این آیین نامه با آنالیز سازه ها براساس كفایت سازه ها، اثرات پاسخ غیرخطی ساختمان همچون اضافه مقاومت ها و شكل پذیری عناصر مختلف مدنظر قرار می گیرد.

بر طبق معیارهای فوق، توجه اصلی در مقاوم سازی در برابر زلزله به ایمنی جانی معطوف است؛ یعنی جلوگیری از فروریزی تحت شدید ترین زلزله ای كه در طول عمر سازه محتمل است. سازه ای كه براساس چنین فلسفه ای طراحی شده باشد، تحت نیروهای زلزله شدید كه قرار می گیرد آن را به محدوده غیرخطی سوق می دهد. چرا كه طرح سازه ها برای رفتار خطی تحت لرزش های ناشی از زلزله های بزرگ اساساً اقتصادی نیست. لذا اكثر ساختمان ها برای نیروی برشی به مراتب كوچكتر از نیروی برشی حد تسلیم نظیر قوی ترین زمین لرزه ای كه احتمال وقوع آن می رود، طراحی می شوند. بنابراین صدمه دیدن ساختمان ها تحت تحریكات بزرگ زمین، چندان تعجب آور نیست و تلاش مهندسین در این جهت است كه طراحی طوری صورت گیرد كه خسارت به درجه قابل قبولی محدود گردد. ساختمان هایی كه براساس روش های این آیین نامه ساختمانی طراحی شده اند، قادر به مقاومت در برابر نیروهایی هستند كه به میزان قابل توجهی بزرگتر از نیروهای مبنای طراحی می باشند و همچنین تغییر شكل ها و تنش های توزیع یافته در طی یك زمین لرزه بزرگ، از حدود ارتجاعی مصالح سازه ای تجاوز خواهد كرد. از این رو نمی توان فرض كرد كه پاسخ سازه ای، به طور كامل خطی باشد. و در نتیجه، نتایج پیش بینی شده، بوسیله تحلیل های خطی معتبر نیستند. ضوابط آیین نامه ای، از این جهت مطلوب هستند كه طرح های اقتصادیی را ایجاد می كنند، به این طریق كه بگونه ای مطلوب، در برابر زمین لرزه های شدید مقاومت داشته باشند. حتی یك مقدار قابل ملاحظه میرایی و مقاومت های ذخیره ای محاسبه نشده، نمی تواند این مغایرت و تناقض را جبران كند. این اختلاف معمولاً بواسطه جذب انرژی در سازه، از طریق تغییر شكل های غیرارتجاعی اعضای سازه ای و اجزای غیرسازه ای كه ممكن است بوسیله یك زمین لرزه با شدت ملایم تولید شوند توجیه می گردد. در حالت كلی تلاش می شود كه نیل به اهداف فوق با فراهم آوردن مقاومت، سختی، شكل پذیری، قابلیت اتلاف انرژی و ...به مقدار لازم صورت گیرد [2].

2-2) رفتار نیرو تغییر شكل

همانطور كه عنوان شد، در بیشتر ساختمان ها یك طرح اقتصادی با پذیرش تسلیم در برخی اعضاء تحت نیروهای ناشی از زلزله ای متوسط تا شدید به دست می آید. بنابراین پاسخ تغییر شكلی سازه در هر دو محدوده ارتجاعی و غیرارتجاعی، دارای اهمیت است و آزمون های آزمایشگاهی متعددی نیز برای تعیین این پاسخ تحت شرایط زلزله انجام شده است.

2-2-1) رفتار هیسترزیس

به هنگام زلزله، سازه تحت حركت نوسانی قرار گرفته و تغییر شكل های رفت و برگشتی تجربه می كند. آزمایش های چرخه ای كه چنین شرایطی را مشابه سازی می كنند، بر روی اعضاء، اتصالات، مدل های با مقیاس كوچك و حتی مدل های تمام مقیاس انجام شده است. نتایج مبین این است كه نمودار نیرو- تغییر شكل تحت بارهای رفت و برگشتی تشكیل منحنی های حلقه ای شكل می دهد كه منحنی هیسترزیس نامیده می شود.

شكل(2-1 )حلقه هیسترزیس بار-تغییر مكان

در شكل (2-1) یك حلقه هیسترزیس نیرو- تغییر مكان نشان داده شده است[3]، القاء انرژی از نقطه D  تا نقطه A برابر مساحت زیر نمودار نیرو تغییر مكان بوده و با سطح AED مشخص می شود. هنگامی كه سازه از نقطه A تا نقطه B حركت می كند، انرژی معادل سطح BAE باز پس گرفته می شود. این رابطه در بین نقاط B و C و بین نقاط C و D نیز صادق است. نتیجتاً، در هر سیكل بارگذاری و باربرداری، انرژی نظیر سطح داخل منحنی ABCD اتلاف می گردد. در واقع سطح داخلی منحنی هیسترزیس عبارت است از مقدار انرژی تلف شده بصورت حرارت، مقدار این میرایی با بالا رفتن مقدار تغییر شكل و افزایش سطح محصور شده منحنی افزایش می یابد. لذا هر چه حلقه های هیسترزیس باریك تر و كم حجم تر باشد، اتلاف انرژی زلزله كمتر و بالعكس اگر دوكی شكل و حجیم تر باشند، رفتار لرزه ای مناسب تر خواهد بود. نكته قابل توجه در بارهای لرزه ای اینست كه سازه های ساختمانی تحت اثر حركات زمین، تعداد زیادی رفت و برگشت بار را متحمل می شوند و دربعضی از انواع سازه ها، ممكن است مقاومت و یا سختی سیستم بعد از هر

چرخه، تنزل، یابد. شكل(2-2). مسلماً این سازه ها در مقایسه با سازه هایی كه فاقد چنین كاهشی هستند، نامناسب تر بوده و قابلیت كمتری از خود نشان می دهند.

شكل(2-2 )تنزل در اثر بار چرخه ای. الف): كاهش مقاومت ب): كاهش سختی[3]

شكل(2-3) رفتار هیسترزیس سازه ها. الف) رفتار نامناسب   ب)رفتار مناسب[3]

شكل (2-3) نشان دهنده رابطه بار افقی جابجایی برای دو قاب مختلف است. شكل (2-3-الف) رفتار نامناسب مقاومت در برابر زلزله را نشان می دهد؛ حلقه های هیسترزیس باریك و له شده هستند، مقاومت تحت اثر تكرار بارگذاری كاهش پیدا می كند و مساحت محاط شده توسط یك حلقه كه نمایانگر ظرفیت اتلاف انرژی است، كوچك می باشد. این مشخصه معمولاً مربوط به قاب های بتنی می باشد در قاب های فولادی هم كه ناپایداری های موضعی و كلی، گسیختگی اتصالات و جوش ها رخ دهد حلقه های هیسترزیس بدین شكل خواهد شد. از طرف دیگر، قاب شكل (2-3- ب) بیانگر رفتار مناسب در برابر زلزله است؛ حلقه های هیسترزیس پایدار و بدون كاهش مقاومت هستند و ظرفیت اتلاف انرژی زیاد است. این نوع رفتار را برای یك قاب EBF با طراحی صحیح می توان انتظار داشت.

بطور كلی یك رفتار هیسترزیس خوب دارای شرایط زیر است[4]:

الف- عدم كاهش مقاومت در اثر بارگذاری.

ب- عدم كاهش مقاومت در اثر جابجایی های زیاد.

ج- عدم كاهش سختی در اثر تناوب بارگذاری و جابجایی های زیاد.

بطور كلی رفتار هیسترزیس یك سازه بستگی به نوع سیستم  سازه ای، اجزاء و مصالح بكار رفته در آن دارد.

قیمت فایل فقط 19,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی مهندسی زلزله تدوین آیین نامه ای جامع جهت پیشگیری از عواقب زلزله در ایران , تئوری های حاكم بر رفتار لرزه ای سازه , رفتار هیسترزیس

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر