امروز: پنجشنبه 30 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

بررسی انرژی ، کار و گرما

بررسی انرژی ، کار و گرما دسته: مکانیک
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 80 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21

باد هوای در حال حركت است باد به وسیلة گرمای غیر یكنواخت كه سطح كرة زمین كه حاصل عملكرد خورشید است، بوجود می‌آید از آنجائیكه سطح زمین از سازنده‌های خشكی و آبی قنوعی تشكیل شده‌اند، اشعة خورشید را بطور غیریكنواخت جذب می‌كند وقتی خورشید در طول روز می‌تابد، هوای روی سرزمین‌های خشكی سریعتر از هوای روی سرزمین‌های آبی گرم می‌شود هوای گرم روی خشكی ضبط شده

قیمت فایل فقط 19,500 تومان

خرید

انرژی ، کار و گرما

باد هوای در حال حركت است. باد به وسیلة گرمای غیر یكنواخت كه سطح كرة زمین كه حاصل عملكرد خورشید است، بوجود می‌آید. از آنجائیكه سطح زمین از سازنده‌های خشكی و آبی قنوعی تشكیل شده‌اند، اشعة خورشید را بطور غیریكنواخت جذب می‌كند. وقتی خورشید در طول روز می‌تابد، هوای روی سرزمین‌های خشكی سریعتر از هوای روی سرزمین‌های آبی گرم می‌شود. هوای گرم روی خشكی ضبط شده و بالا می‌رود و هوای خنك تر و سنگین تر روی آب جای آنرا می‌گیرد كه این فرآیند بادهای محلی را می‌سازد. در شب، از آنجا كه هوا روی خشكی سریعتر از هوای روی آب خنك می‌شود، جهت باد برعكس می‌شود.

 به همین طریق بادهای بزرگ جوی كه زمین را دور می‌زنند به علت اینكه هوای سطحی نزدیك استوا در اثر گرمای خورشید بیشتر از هوای قطب شمال و جنوب گرم شده، بوجود می‌آیند. از آنجا كه باد تا زمانیكه خورشید به زمین می‌تابد، بطور پیوسته تولید خواهد شد، آنرا منبع انرژی تجدید شونده می‌نامند. امروزه، انرژی بادی عمدتاً برای تولید برق بكار برده می‌شود.

تاریخچة باد

در طی تاریخ، انسانها باد را به شیوه‌های مختلف به كار بردند. بیش از پنج هزار سال پیش، مصریان باستان از نیروی باد برای راندن كشتی‌های خودروی رود نیل استفاده كردند. بعد از آن، انسان آسیاب بادی را برای آسیاب كردن بذر خود ساخت. جدیدترین آسیاب بادی متعلق به ایران است. این آسیاب شبیه به پاروهای بسیار بزرگ بوده.

قرن‌ها بعد، مردم هلند طرح پایة آسیاب بادی را بهبود دادند. آنها تیغه‌های پروانه مانند ساخته شده از پره‌های نو به آسیاب بادی اضافه كردند و روشی برای تغییر جهت آن مطابق با جهت باد ابداع كردند. آسیاب‌های بادی به هلندی‌ها كمك كردند كه در قرن 17 صنعتی ترین كشور جهان باشند.

برخی از کشورها آسیاب‌های بادی را برای آسیاب گندم و ذرت، پمپ كردن آب و قطع درختان به كار می‌بردند. در سال 1920 در کشورهای توسعه یافته  از آسیابهای كوچك برای تولید برق روستایی بدون خدمات برق به كار بردند. در سال 1930 زمانیكه خطوط نیرو شروع به انتقال برق از نواحی روستایی كرد، آسیابهای محلی كمتر و كمتر شدند، اگرچه در حال حاضر نیز می‌توان آنها را  دید.

ذخایر نفت در سال 1970 تصویر انرژی را برای كشورهای جهان عوض كرد. این امر محیطی بازتر برای منابع جایگزین انرژی خلق كرد و راه را برای ورود مجدد آسیاب‌های بادی به چشم انداز آمریكایی در تولید برق هموار كرد.

مكانیسم‌های آسیاب‌های بادی

آسیابهای بادی چون سرعت باد را كم می‌كنند، می‌توانند كار كنند. باد روی تیغه‌های ورقه مانند نازكی جریان یافته و آنها را بلند می‌كند و باعث چرخش آنها می‌شوند (مانند تأثیر باد روی بالهای هواپیما) تیغه‌ها به میلة هدایت متصل است و آن نیز یك مولد برق را چرخانده و الكتریسیته تولید می‌كند.

مكانیسم‌های بادی نو

مكانیسم‌های بادی امروزه از لحاظ فنی بسیار پیشرفته‌تر از انواع قدیمی هستند. در این مكانیسم همچنان برای جمع‌آوری انرژی حركتی باد از تیغه‌ها استفاده می‌شود اما این تیغه‌ها كه از فایبرگلاس یا هر مادة محكم دیگر ساخته شده‌اند.

مكانیسم‌های بادی مدرن هنوز با مشكلاتی دست و پنجه نرم می‌كند، مثلاً اینكه وقتی باد نمی‌وزد باید چه كرد. توربین‌های بزرگ به شبكة نیرویی خدماتی متصل شده‌اند. برخی از آنها هنگامی كه بادی نمی‌وزرد، جمع می‌شوند. توربین‌های كوچك گاهی اوقات به مولدهای الكتریكی ـ دیزلی متصلند و یا گاهی اوقات دارای باتری برای ذخیرة برق اضافی جمع آوری شده در هنگام وزش بادهای شدید، هستند.

انواع آسیابهای بادی

امروزه عموماً دو نوع مكانیسم بادی استفاده می‌شود، محور افقی با تیغه‌های شبیه به پرة هواپیما و محور عمودی كه شبیه به فرفره است.

مكانیسم بادی محور افقی به علت اینكه مواد كمتری برای یك واحد برق نیاز دارد، بیشتر مورد استفاده است. حدود 95 درصد مكانیسم‌های بادی افقی محور هستند. ماشین بادی افقی ویژه‌ای دارای ارتفاعی به اندازة یك ساختمان 20 طبقه و سه تیغه دارد كه قطر چرخش آن 200 متر است. بزرگترین ماشین‌های بادی دنیا تیغه‌هایی بزرگتر از یك زمین فوتبال دارند! ماشینهای بادی برای اینكه باد بیشتری را به دام بیندازند، بلند و عریض هستند.

ماشین‌های آسیاب بادی افقی

ماشینهای بادی با محور قائم تنها پنج درصد ماشینهای بادی بكار برده شده در دنیای امروز را به خود اختصاص داده است. نوع نمونه آن 100 متر طول و 50 متر پهنا دارد.

هر ماشین باری امتیازات و ایرادات خود را دارد. ماشینهای با محور افقی نیاز به روشی برای نگهداشتن گرداننده رو به باد دارد. این كار با یك دم روی ماشینهای كوچك انجام می‌گیرد. در ماشینهای بزرگ، یا یك گردانند در بخش پایینی برج قرار دارد كه كاری شبیه به بادنمای هواشناسی را انجام می‌دهد و یا یك موتور هدایت كننده به كار برده می‌شود، ماشینهای با محور قائم می‌توانند باد را در هر جهتی قبول كنند.

دستگاههای نیروی بادی

دستگاههای نیروی بادی یا فراری بادی، سری ماشینها بادی است كه برای تولید برق بكار برده می‌شوند. یك مزرعة بادی معمولاً دارای چندین ماشین پخش شده در ناحیة وسیعی است. دستگاههای هسته‌ای یا ذغالی و بسیاری از دستگاههای بادی غالباً به شركت‌های با منافع عمومی داده نمی‌شوند. در عوض آنها توسط تاجرانی كه برق تولید شده از مزرعة بادی را برای خدمات رفاهی می‌فروشند، اداره و مدیریت می‌شود. این شركت‌های خصوصی به عنوان «تولید كننده‌های مستقل نیرو» شناخته می‌شوند.

به كار اندازی یك دستگاه نیروی بادی كار آسانی نیست و مالكان آن باید برای تعیین موقعیت نصب آن به دقت برنامه ریزی كنند. آنها باید میزان وزش باد، شرایط هواشناسی محلی، نزدیكی خطوط انتقال برق و كدهای منطقه‌بندی محلی را در نظر بگیرند.

دستگاههای بادی به زمین‌های زیادی نیاز دارند. یك ماشین بادی حدوداً به دو جریب زمین نیاز دارد. یك دستگاه نیروی بادی صدها جریب زمین نیاز دارد. از طرف دیگر، كشاورزان می‌توانند در اطراف ماشینهای بادی محصولات خود را به بار آورده و یا به چرای گله‌هاشان بپردازند.

وقتی یك دستگاه شناخته شد، هنوز هزینه‌هایی باقی می‌ماند. در برخی حالات، هزینه‌های باقیمانده با بخشش‌های مالیاتی كه به منابع تجدیدپذیر انرژی داده می‌شود، حیران می‌شوند. دستگاه سیالیست‌های منظم منافع عمومی یا PURPA هم برای خریداری برق از تولید كننده‌های مستقل نیرو با قیمت‌های منصفانه به شركت‌هایی نیاز دارد.

منابع بادی

بهترین محل برای نصب یا ساخت دستگاه بادی كجاست؟  میانگین سرعت باد برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود 23 كیلومتر در ساعت است. میانگین سرعت باد در برخی از کشورها16 كیلومتر در ساعت است. به علت دسترسی آسان به باد با دوام و همیشگی، برخی شركت‌ها نصب ماشینها را در مناطق و دور از ساحل مدنظر دارند

 دانشمندان از وسیله‌ای به نام آنمومتر (anemometer) برای اندازه‌گیری سرعت باد استفاده می‌كنند. آنمومتر شبیه یك بادنمای هواشناسی است با ظاهری مدرن. این وسیله سه پرده با فنجان‌هایی در سد آنها و روی میلة چرخانی كه با وزش باد می‌چرخد دارد. این وسیله به متری وصل است كه سرعت باد را نشان می‌دهد. یك بادنما جهت باد را نشان می‌دهد اما سرعت باد را نشان نمی‌دهد. براساس یك قانون طبیعی سرعت باد در نواحی پهناور و بدون وقفه در وزش باد، با عرض جغرافیایی افزایش می‌یابد. مكانهایی مناسب برای دستگاههای بادی بالای تپه‌های گرد و صاف، دشت یا سواحل باز و فواصل كوهی كه مثل قیف عمل می‌كنند، هستند .

تولید باد

چقدر می‌توانیم از باد انرژی بدست آوریم؟ دو اصطلاح وجود دارد كه تولید پایة برق را توضیح می‌دهد. عامل كارایی و عامل گنجایش.

كارایی به این موضوع بر می‌گردد كه چقدر می‌توان انرژی مفید (در این مورد، برق) از منبع انرژی كسب كرد. یك ماشین انرژی صد درصد كارا، می‌تواند تمام انرژی را به انرژی مفید تبدیل كند و هیچ انرژی را هدر نمی‌دهد هیچ ماشین با كارایی یا بهره وری صد درصد وجود ندارد. بعضی انرژی‌ها همیشه وقتیكه شكلی از انرژی به شكل دیگر تبدیل می‌شود، از دست می‌روند. انرژی هدر رفته معمولاً به شكل گرمای پراكنده شده در هوا است و نمی‌توان از آن بهرة اقتصادی مجدد برد. ماشین‌های بادی چقدر كارایی دارند؟ ماشینهای بادی تنها به اندازة دستگاههای دیگر مانند دستگاههای زغال بهره وری دارند. ماشین‌های بادی 30 تا 40 درصد انرژی متحرك باد را به برق تبدیل می‌كند، یك دستگاه مولد نیروی زغال سوز، حدود 30 تا 35 درصد انرژی شیمیایی زغال را به الكتریسیتة قابل استفاده تبدیل می‌كند

قیمت فایل فقط 19,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی انرژی , کار , گرما , منابع بادی , مكانیسم های بادی نو , انواع آسیابهای بادی , ماشین های آسیاب بادی افقی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر