امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

سوزن دوزی

سوزن دوزی دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 6 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 29 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 21

تاریخچه صنعت سوزن دوزی زمان رواج آن بعنوان یك هنر اصیل بطور كلی مشخص نیست اما از آنجایكه سوزن دوزی با طبیعت رابطه ای تنگاتنگ دارد پس می توان آن را درنهاد وسرشت آنها یافت هرچند ممكن است دربرهه ای از زمان به علت عدم وجود امكانات ونداشتن توانائی لازم برای بروز دادن نتوان آن رادید اما این دلیل عدم انكار این هنر درآن زمان نمی تواندباشد

قیمت فایل فقط 24,700 تومان

خرید

سوزن دوزی

مقدمه

 هنرهای دستی تجلی زیبایهایی نشاًت گرفته از ذوق وسلیقه مردمان هردیاری نشاندهنده توجه آنان به پیرامون هزاررنگ ودنیای اطرافشان می باشد . كه گاهی  سرخوردگیهای روزنده ، گاهی سرخوشیهای حال وگذشه را با آفرینش آثارجاودانی به نمایش گذاشته اند .

هنرسوزندوزی نیز ازاین هنرها جدانیست وشاید جنبه بدتری آن عمومیت یافتن است كه هرزن ودختری درمنطقه دستی دراین هنردارد .

اما آنچه كه دراین میان حائز اهمیت است جنبه اقتصادی و اشتغالزائی وهمچنین منبع درآمدی برای خانواده ها می باشد این مقاله نگاهی دارد به نوع فعالیت سوزندوزان بلوچ وآثار مرتبط به آن .

از تمامی عزیزانی كه ما را درتهیه ای مقاله یاری نمودند از جمله آقایان : جناب آقای دكتر شهبازی ، جناب آقای دكتر افراخته ، سركار خــانم جهانتیغ ،... تشكر می نمائیم . 

تاریخچه صنعت سوزن دوزی

 زمان رواج آن بعنوان یك هنر اصیل بطور كلی مشخص نیست اما از آنجایكه سوزن دوزی با طبیعت رابطه ای تنگاتنگ دارد پس می توان آن را درنهاد وسرشت آنها یافت .

هرچند ممكن است دربرهه ای از زمان به علت عدم وجود امكانات ونداشتن توانائی لازم برای بروز دادن نتوان آن رادید اما این دلیل عدم انكار این هنر درآن زمان نمی تواندباشد .

سوزن دوزی هنری است كه برگرفته از ذوق وقریحه فرد هنرمند می باشد وهمان طور كه بسیاری از شاهكارها ازسرشت ناخود آگاه فرد سرچشمه می گیرد مانند فكر كردن ، اندیشیدن ، میل به كمال رسیدن و... كه از همان ابتدا دروجود آدمی می توان یافت سوزن دوزی را نیز باید چیزی مثل اینها دانست اگردرمورد سوزن دوزی به قدری تعمل كنیم آنرا همان فكر ذهنیات می یابیم كه زن بلوچ با بهره گیری از روحیه بی غل وغش خود كه می توان آن را به دور از همه ناخالصی های جامعه دانست به خوبی وبه زیبایی آن جاذبه ها وآن سنبلها را كه به ذهنش خطور می كند و آنها رادردل طبیعت به خوبی حس می كند به عنوان هنر خود به اطرافیان نمایان می كند . سوزن دوزی این هنر پرجذبه رانمی توان به زمان  خاصی اختصاص داد اما اگر بخواهیم زمان به فعلیت رسیدن آن را بررسی كنیم شاید درحدود 100 یا 200 سال پیش از ظهور اسلام و آمدن اسلام به ایران مربوط باشد كه قومی به نام اسلاوها به ناحیه ای ازبلوچستان آمده ودرآنجا سكنی گزیدند .

این گروه از اسلاوها از طریق جاده ابریشم به این منطقه آمده بودند ( این منطقه درحال حاضر جز خاك پاكستان است  ودرمرزافغانستان وپاكستان قراردارد ) این ناحیه را كه این گروه برای سكونت خویش برگزیده بودند بعلت اینكه مسیحی بودند وآئین اسلام را قبول نداشتند كافرستان می گفتند كه این قوم پرورش كرم ابریشم وبدست آوردن نخ از پیله های ابریشم و استفاده از آن را درپارچه بافی و سوزن دوزی به زنان بلوچ آموختند .

قبل ازرواج پارچه خارجی این منطقه از نظر تامین لباس وپارچه خود كفا بود كه به افراد متخصص این كار جولاهك می گفتند كه زنان بلوچ با ظرافت كاریهای خاص خود هنر سوزن دوزی را رواج می دادند كه دركنار زنان مردان نیز به نوبه خود دراین امر یاری می رساندند .

كارهای سخت وخشن این هنر را مردان وكارهای ظریف را زنان بر عهده داشتند .

پنبه رستن از زنان وبافتن از مردان ، اجرای نقشه ها برروی پارچه از زنان وفروش برعهده مردان بود . سوزن دوزی آنچنان با زندگی زنان بلوچ آمیخته كه درهرجــــای دنیـــا سوزن دوزی را با زن بلوچ وزن بلوچ را با سـوزن دوزی می شناسند .

سوزن دوزی این هنر پرمباهات بلوچ بعلت زیبایی وشهرتی كه پیدا كرده است خوشبختانه فقط محصوربه این منطقه نمی باشد بلكه آوازه آن فرسنگها فراتر از اینجانیز رسیده است وخودرا به صورتهای متفاوتی نشان داده است . بطوریكه حتی در بین افرادی كه قدرت آن را نداشته باشند تا پی به آن رموزی كه در تار و پود آن وجود دارد ببرند اما از همان ظاهر زیبا و جذاب آن نهایت استفاده را خواهند برد.

 ابزار كار

 سوزن دوزی هنری است كه هنر مند برای خلق اثر خود به ابزار كم وابتدایی نیاز دارد كه می تواند به راحتی آنان رافراهم كند كه درهر خانه ای یافت می شود . وزن بلوچ با حداقل امكانات یكی از برجسته ترین هنرهای ایران را به نمایش می گذارد .

ابزارهای ساده وابتدائی این هنرعبارتند از :

 1-  سوزن

2-   قیچی

3-  انگشتانه

 سوزن كه از گویش محلی به آن سوچن می گویند نقش آن درسوزن دوزی بسیار مهم است واندازه و نوع آن به  نوع كار ، دوخت وپارچه مورد نظر بستگی دارد واز آنجا كه نقشها باهم تفاوت دارند سوزندوز سعی می كند ابزاركار با نوع كار هماهنگی لازم را داشته باشد . وبرای انواع دوختها از انواع سوزنهای نازك و كلفت استفاده می كنند كه بستگی به ظرافت ، نوع دوخت ونقشی كه می خواهد پیاده كند دارد بطوریكه هرچه سوزن نازك تر باشد می تواندبه ظرافت كار كمك كند .

قیچی كه به آن مقراض گفته می شود یكی دیگر از ابزارهای بكار رفته درسوزن دوزی است ونقشی كه می تواند داشته باشد این است كه به وسیله آن پارچه هارا به اندازه های مناسب كار درمی آورد . وهمچنین برای برش نخ نیز از آن استفاده می شود .

انگشتانه یا شستی كه آنرا به عنوان محافظ انگشت بكار می برند می تواندخیلی موثر باشد كه سوزن دوزان خبره بیشتر از آن استفاده می كنند وافرادی كه تازه می خواهند سوزن دوزی را فراگیرند زیاد وابستگی به آن ندارند . وشاید دلیل این باشد كه افرادخبره به دلیل تبحر وتجربه ای كه دارند خیلی سریع عمل می كنند وهمین سرعت باعث می شود كه سوزن با شتاب بیشتر ی با دست آنان برخورد كنداما در افراد تازه كار به علت تمركز ودقت زیاد باعث می شود كند پیش روند كمتر نیاز به انگشتانه پیدا می كنند .

 مواد اولیه

قیمت فایل فقط 24,700 تومان

خرید

برچسب ها : تاریخچه صنعت سوزن دوزی , نحوه تولید سوزن دوزی , سوزن دوزی , نوع طرح سوزن دوزی , نقش وطرح سوزن دوزی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر