امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

دانلود تحقیق خوشنویسی دوره صفویه

دانلود تحقیق خوشنویسی دوره صفویه دسته: هنر و گرافیک
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 14 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 12

دوره صفویان از درخشان ترین ادوار ترقی و تكامل خطوط مختلف ایرانی بویژه ثلث، (نسخ) و (نستعلیق) است در این زمان بیشتر شاهان و شاهزادگان و رجال و امراء صفویه خود خوشنویس بوده اند و خطاطان و اساتید خوشنویس از احترامی ویژه برخوردار شدند و مكتب خط و خطاطی در این شهر دائر شد و این شهر در حدود 4 قرن مهد بزرگترین خطاطان و خوشنویسان شد خط نستعلیق در دوران

قیمت فایل فقط 26,000 تومان

خرید

خوشنویسی در دوره صفویه

مقدمه :

بعد از اسلام در ایران هفت نوع خط معروف وجود داشته كه اگر هنرمند خوشنویسی قادر بود این هفت خط را كامل بنویسد سمت استادی داشت و او را در حد كمال و «هفت خط» می‌نامیدند.

خطهای هفت گانة اسلامی كه در ایران متداول بوده و هست به ترتیب قدمت عبارت‌اند از: خط كوفی، خط محقّق و ریحان، خط ثلث، خط نسخ، خط تعلیق و دیوانی، خط نستعلیق و خط شكسته نستعلیق كه رقعه را نیز باید به این جمع اضافه نمود. هر كدام از این خطها مشتقات و گونه‌های مختلف دارد.

تاریخ خط فارسی را با تاریخ تحول خط عربی همزمان می دانند زیرا با ظهور دین اسلام و گسترش آن در ایران خط عربی كوفی جایگزین خط پهلوی شد.

خط كوفی در ابتدا بدون نقطه و اعراب بود اما در سال 69 هجری قمری ابوالاسود دولی از شاگردان حضرت علی (ع) براین خط اعراب نهاد و دیگری به نام نصر بن عاصم نقطه گذاری كرد.

در اصفهان تا قرن دوم هجری خط همان خط پهلوی بود كه از عهد ساسانیان رایج بود و تا سال 132 هجری قمری تغییری در خط معمول این شهر پیدا نشد.

با روی كار آمدن عباسیان و قدرت یافتن ابومسلم، برای اولین بار خط اسلامی در شهر اصفهان متداول شد و به تدریج مكاتیب عمومی از خط پهلوی به خط اسلامی تبدیل شد.

قرن پنجم و ششم زمان رواج خط كوفی در اصفهان است. از قرن هفتم هجری استقبال از این خط به شدت كاهش یافت. اما متروك نشد.

آخرین نمونه این نوع خط در كتیبه دور گنبد امامزاده جعفر است كه تاریخ آن 725 هجری قمری است.

از اوائل قرن پنجم رواج خط نستعلیق كه خط تحریری خاص ایرانی بود شروع شد و در قرن ششم و هفتم رواج كامل یافت بطوری كه اكثر كتب فارسی و برخی از كتب عربی با این خط نوشته می شد.

چکیده :

دوره صفویان از درخشان ترین ادوار ترقی و تكامل خطوط مختلف ایرانی بویژه ثلث، (نسخ) و (نستعلیق) است.

در این زمان بیشتر شاهان و شاهزادگان و رجال و امراء صفویه خود خوشنویس بوده اند و خطاطان و اساتید خوشنویس از احترامی ویژه برخوردار شدند و مكتب خط و خطاطی در این شهر دائر شد و این شهر در حدود 4 قرن مهد بزرگترین خطاطان و خوشنویسان شد.

خط نستعلیق در دوران صفویه به آنچنان جایگاهی رسید كه نه تنها در ایران و افغانستان (كه در آن هنگام جزئی از ایران بود) بلكه در ممالك مجاور و دور دست همچون هندوستان و عثمانی و مصر و عربستان نیز طرفدارانی پیدا كرد و اساتید بزرگی مانند میر معزكاشی نستعلیق نویس بزرگ دوران شاه عباس اول به هند سفر كرد و این خط را در آن كشور رواج داد.

دوران صفویه زمان رونق خط ثلث نیز هست.

در ادامه مقاله بیشتر با رشد این هنر در دوره صفویه آشنا می شویم .

قیمت فایل فقط 26,000 تومان

خرید

برچسب ها : خوشنویسی در دوره صفویه , قرآن خطی نفیس و منحصر به فرد , خوشنویسی قرآن خطی , خوشنویسی منحصر به فرد

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر