امروز: جمعه 10 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

پاورپوینت بررسی معماری دوره ی روم باستان

پاورپوینت بررسی معماری دوره ی روم باستان دسته: پاورپوینت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: ppt
حجم فایل: 656 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

پاورپوینت بررسی معماری دوره ی روم باستان در 23 اسلاید قابل ویرایش همراه با تصاویر و توضیحات کامل

قیمت فایل فقط 18,200 تومان

خرید

پاورپوینت بررسی معماری دوره ی روم باستان در 23 اسلاید قابل ویرایش



 روم باستان(300ق.م نا 400بعد از میلاد)

رومیها ادامه دهنده و تکمیل کننده تمدن یونان هستند.و با استفاده از پوزولانا توانایی ساختن طاق و گنبد را پیدا می کنند.در ساختمان پنتئون یک معماری رومی را می بینیم که پلان مربع شکل و در پشت آن یک گنبد است .دهانه آن خدود 43مترو ارتفاع از سطح زمین نیز 43 متر می باشد که بزرگترین گنبد ساخته شده با مصالح ساختمانی است و یک نورگیر 9متری دارد که برای نورگیری است.




معماری روم

قدرت روم که پس از اتروسکها بر ایتالیا حاکم و جانشین ایشان شد. اقوام ستیزه ایتالیا را مطیع حکومت واحد روم گردانیده و سرانجام ملتهای اروپای غربی و مدیترانه و خاور نزدیک را در زیر پرچم امپراطور روم گرد آورد .که به گفته مورخ بزرگ روم « انقلابی پدید آورد که تا ابد در یاد ها خواهد ماند ،و امروز نیز ملتها آ« را احساسا می کنند.» در واقع اگر در بررسی امروزمان می بینیم که نبوغ یوناننین با تابش هر چه بیش تر در عرصه هنر ،علم ، فلسفه ، تاریخ، و به طور کلی در قلمرو عقل و تخییل می درخشید نبوغ رومی در عرصه فعالیتهای دنیوی حقوق و کشورداری پر تو افکنی می کند




هنر اتروسك هنر رومی رومیان(امپراتوری پیشین«معماری و طرحهای عمرانی») یکی از بهترین و سالم ترین یادمانهای رومی، خود شهر رم است و یکی از پرآوزه تری و پر نفوذترین بناها در تاریخ معماری، معبد پانتئون است (تصویرهای 237 تا 239)؛ این معبد در حدود 125 میلادی ساخته شد و تأثیر فضای درونیش بسیار پر مخافت است. مخصوصاً به این علت که از نمای بیرونش چنین مخافتی احساس نمی شود. پانتئون معبدی گرد و گنبد دار است، در جلویش رواقی مستطیلی دارد که به نظر می رسد آنچنان که باید و شاید با ساخت گردوار اولیه آن تناسبی ندارد و احتمالاً بعدها برآن افزوده شده است. تأثیر اولیه حاصل از مشاهده این بنا احتمالاً با تأثیر امروزیش متفاوت بوده است، زیرا پانتئون در آغاز یک بنای مستقل نبود بلکه به یک باسیلیکای قدیمی تر متصل بود و امتداد آن یالهای جانبی پانتئون را می پوشانده است. گذشته از این، در جلوی رواق معبد یک حیاط ستون بندی شده قرار داشت که بخشی از رواق نیز جزو آن بود و در آغاز تنها بخش قابل رؤیت ساختمان از روبرو بود. این حیاط که در دوره هادریانوس ساخته شد، احتمالاً از طرحهای همین امپراتور تنوع طلب بوده است. بنای پانتئون از گونه ای سادگی پرهیبت در مقیاس بزرگ برخوردار است. برفراز اندرون مدورش گنبدی نیمکره وار به قطر 43 متر زده اند که فاصله نوک گنبد از کف پانتئون نیز 43 متر است




ویژه گی ها:

ساده ترین طاق مورد استفاده رومیان طاق گهواره ای در واقع، قوس عمیقی بود که سقفی نیمه استوانه ای بر بالای یک فضای دراز مستطیل شکل تشکیل می داد و لبه های سقف نیمه استوانه ای مستقیماً بر دیوارهای جانبی قرار می گرفتند، این دیوارها برای آنکه در زیر وزن سقف ایستادگی کنند یا باید بسیار ضخیم باشند یا با زدن دیوارهای پشت بند ایستادگی کنند یا باید بسیار ضخیم باشند یا با زدن دیوارهای پشتبند تقویت شوند.




Pantheon پانتئون، معبدی است ساخته شده برای خدایان. پانتئون رم یکی از ساختمانهای بزرگ رم باستان است که به بهترین وجه حفظ شده و یکی از پر اهمیت ترین ساختمانها در تاریخ معماری است.


 پانتئون لغتی کلی است که به ساختمانهایی که به عنوان مقبره یا یادبود شخصیتهای بزرگ یک کشور ساخته میشود، نیز اطلاق میشود. معروفترین مثال در این زمینه کلیسای سنت ژنو( (Sainte Geneviève پاریس است که در سال 1764 توسط ژاک جرمین (Jacques Germain) به سبک کلاسیک فرانسوی ساخته شد، اما بعدها که به عنوان معبد یادبود بزرگان فرانسه استفاده شد، به پانتئون تغییرنام داد.




کولوسئوم : سالن آمفی تئاتر رومیان
  Coliseum
ساخت کولوسئوم یا آمفی تئاتر Flavian توسط Vespasian امپراطول سالهای 69 تا 70 روم پایه گذاری شد، پس از آن پسرش Titus در سال 80 بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتا توسط Domitian برادر Titus که در سال 81 بر وی غلبه کرد و بر جایگاه امپراطور روم نشست، کامل شد و به پایان رسید. کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار ساخته شده در روم، در زمین های باتلاقی ما بین تپه های Esquiline و Caelian واقع شده بود.
- یکی از شگفتی های معماری این بنا، این است که فرم ساختمان، شیوه ستون بندی و طراحی نیمکتها طوری است که کوچکترین صدا -حتا زمزمه- از سن نمایش در تمام نقاط سالن قابل شنیدن است.این سالن حتا در وضعیت نیمه مخروبه فعلی هم خاصیت پخش صدای خود را حفظ کرده است وگذشته از اهمیت تاریخی، مکانی ایده آل برای اجرای کنسرت به شمار میرود.


قدمت تاریخی و شکوه و جلال این عمارت از یک سو و کارامدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت ، از سوی دیگر، باعث شد این سالن یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار رود. این آمفی تئاتر، به شکل یک بیضی عظیم است که ردیف های صندلی به تعداد پنجاه هزار تماشاچی، دور تا دور یک صحنه بیضی شکل مرکزی قرار گرفته است. کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه ای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته است . تعداد 80 دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاق های گنبدی شکل، گذرگاهها، پلکان و ردیف های صندلی، روی صحنه قرار گرفته است. لبه بیرونی طاق های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آنها به یکدیگر شده است.

 کولوسئوم طوری طراحی شده که در آن پنجاه هزار تماشاگر جا بگیرد. در حدود 80 ورودی دارد که جمعیت می توانسته خیلی سریع و به راحتی وارد آن محل شده و از آنجا خارج شود. نقشه آن یک بیضی پهناور است به اقطار 188 در 156 متر و زیربنای عمارت در حدود 6 جریب است. طاق ها روی 80 دیوار محوری نگهدارنده برای محافظت از ردیف های صندلی، گذرگاهها و پلکان، قرار گرفته اند. ارتفاع نمای بیرونی شامل سه ردیف طاق به انضمام طبقه زیرشیروانی حدود 48.5 متر می باشد که معادل یک ساختمان 12 تا 15 طبقه است.





علت تنوع و فراوانی ساخت بناهای دوره ی بیزانس


به طور کلی باید گقت بناهایی که در طول دوران حکومت بیزانس که از سال 330 میلادی تا سال 1453 میلادی ساخته شده اند، متنوع و تعدادشان فراوان و این به دو علت عمده بستگی داشته است. نخست وجود ملتهای مختلف که تابعه امپراتوری بودند، دوم طولانی بودن دوران حاکمیت بیزانس، همین مسئله موجب گردیده که نامیدن تمامی آنها به یک شکل، منطقی به نظر نرسد و از این روی است که این دوره زمانی از دیدگاه پژوهندگان این رشته به بخش هایی تقسیم شدهف که هر یک دارای ویژگیهای معینی هستند. ساختمانهایی که در هر یک از مناطق تحت قلمرو امپراتوری ساخته شده اند در مصالح ساختمانی تابع امکانات محلی است و البته بر اساس برنامه ای مدرن ساخته شده اند. در شمال غربی ایتالیا، آجر، در شهرهای ساحلی و روی زمین های صخره ای در سوریه و فلسطین و بحشی از آسیای صغیر (ترکیه) از سنگ استفاده شده است. کلیساهای بیزانس از نظر پلان پیش از دوره بیزانس پسین به سه گروه عمده تقسیم شده که عبارتند از: الف) کلیساهایی که به پلان باسیلیکاتی (پلان محوری) ساخته شده اند. ب) کلیساهایی که بر اساس یک پلان مرکزی ساخته شده اند. ج ) کلیساهایی که بر اساس ترکیب دو پلان محوری و مرکزی شکل گرفته اند.




پلان باسیلیکایی:

این ساختمانها در طول یازده قرن حاکمیت روم شرقی (بیزانس) ساخته شدند و شباهتهای آشکاری با پلان باسیلیکاهای رومی داشتند. محور طولی که مدخل ورودی را به محراب کلیسا متصل می کند، در هر سمت خود با یک یا دو ردیف دالان سر پوشیده فرعی فرا گرفته شده است، و معمولاً قسمت فوقانی همین محور، به دهلیزها یا اتاق هایی خفاظت شده منتهی می گردد. در این گونه بناها، محور طولی تعیین کننده شالوده فضایی کلیسا محسوب می گردد، نه تقاطع آن با محور عرضی که از روی فضای وسیع تجمع های مشرف به محراب عبور می کند، و نه وجود پوششی بلندتر و شکوهمندتر که در محل تقاطع در محور طولی و عرضی بنا می شود، از قدر تعین آن می کاهد. این نوع پلان تفاوت اساسی ای که با باسیلیکا دارد، وجود محور عرضی ثانوی است که عمود بر محور طولی است در نقطه ورودی اصلی قرار گرفته است.




تمدن اتروسک وروم باستان

    تمدن اتروسک:


رابطه وفاصله بین تمدن یونان و روم است.تمدن اتروسک تغییراتی ایجاد می کند که باعث تمایز تمدن یونان و روم می شود.اولا آنها ماده ای جدید به نام پوزولانا می سازند که یک شبه بتن است یعنی ماده ای خمیری شکل است که بعد ار سفت شدن خاصیت شکل پذیری به خود می گیرد.در نتیجه اتروسکها موفق می شوند سازه های طاق شکل درست کنند این طاقها در مکانی به نام تومولوس (مقابر رومیها) وجود داشت.این مقبره ها اتاقکی زیرزمینی هستند و بالای زمین فقط یک گنبد نیمدایره می ساختند  با حفره هایی برای تهویه هوا که بعدها این سبک تومولوس گنبد معابد روم می شود .تومولوسها در شهری به نام نکروپلیس (شهر مردگان)ساخته شده اند .

قیمت فایل فقط 18,200 تومان

خرید

برچسب ها : دانلود پاورپوینت بررسی معماری دوره روم باستان , تحقیق بررسی معماری دوره روم باستان , مقاله بررسی معماری دوره روم باستان , پاورپوینت بررسی معماری دوره روم باستان , بررسی معماری دوره روم باستان , معماری دوره روم باستان

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر