امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

پاورپوینت بررسی معماری رنسانس

پاورپوینت بررسی معماری رنسانس دسته: پاورپوینت
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: ppt
حجم فایل: 1195 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 22

پاورپوینت بررسی معماری رنسانس در 22 اسلاید قابل ویرایش همراه با تصاویر و توضیحات کامل

قیمت فایل فقط 14,300 تومان

خرید

پاورپوینت بررسی معماری رنسانس در 22 اسلاید قابل ویرایش



معماری رنسانس

معماری رنسانس به معماری اروپا در سده‌های ?? و ?? میلادی (دوره? رنسانس) اطلاق می‌شود که از مشخصه‌های آن، نوزایی عناصر فرهنگی روم و یونان باستان بود.



دوره‌های زمانی

معماری رنسانس آغازین ????-???? م
معماری رنسانس میانی ????-???? م
معماری رنسانس پیشرفته ????-???? م


با وجود این‌که در تاریخ هنر، آغاز رنسانس به اموری همچون سال فتح قسطنطنیه در سال 1453 به وسیله سلطان محمد فاتح و تشکیل حکومت عثمانی به جای دولت بیزانس، یا پایان یافتن بیماری طاعون و اموری از این قبیل نسبت داده شده است؛ اما در نزد مورخان هنر این امر یقینی است که رنسانس هنری از ایتالیا آغاز شده، بدین ترتیب که هنرمندان ایتالیایی بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی حاضر نشده بودند به سبک گوتیک در معماری تن دهند و حتی این مفهوم را به صورت طعن و استهزا برای این سبک به کار می‌‌بردند و علیه سبک گوتیک عصیان نموده و به سوی سبک جدید حرکت کردند.



معماران مشهور رنسانس


-آلبرتی :از کارهای مشهور او کلیسای سن آندئا -سن فرانچسکو و ویلای روچلای است .او 20 الی 30 اثر مشهور دارد که یکی دیگر از آثار او کلیسای سانتانوولا می باشد.
2-فیلیپو برونلسکی :اولین ساختمان مربوط به رنسانس را ساخته و حرفه اصلی او طلاسازی است. ولی قشنگترین گنبد دوره رنسانس را درست کرده که دومین گنبد بزرگ دنیاست .(گنبد بزرگ کلیسای کاتدرال یا جامع فلورانس که خود کلیسا مال دوره گوتیک است ولی گنبد آن در دوره رنسانس ساخته می شود و اولین سازه رنسانس است .اسم این کلیسا سانتا ماریادلافیوره است که الگو و نماد شهر فلورانس است که گنبدی 8ضلعی به رنگ سفید و آجری است .خود گنبد آجری است و زه های آن سفید رنگ است .دهانه ی این گنبد 42 متر است که بعد از پانتئون که 43 متری است بزرگترین گنبد ساخته شده در جهان بود )
از کارهای دیگر برونلسکی ساخت بیمارستان برای کودکان یتیم است و همینطور ساخت نمازخانه ای به نام پاتزی pazzi chapel
این 3 مورد از بهترین کارهای برونلسکی است .کارهای او کاملا شبیه کارهای روم و یونان است و در کارهای او طاق و قوسهای زیادی وجود دارد او در ساخت کلیسا از سنتوری بزرگ و یک قوس بزرگ در ورودی استفاده می کند
این 3 مورد از بهترین کارهای برونلسکی است .کارهای او کاملا شبیه کارهای روم و یونان است و در کارهای او طاق و قوسهای زیادی وجود دارد او در ساخت کلیسا از سنتوری بزرگ و یک قوس بزرگ در ورودی استفاده می کند
3-کارلو مادرنو :کلیسایی به نام سانتا سوزانا را طراحی می کند در این کلیسا و کلیسای سانتا نوولا ما ترکیبی ریاضی داریم به نام تناسب طلایی .همان تناسب طلایی یونان باستان
اثر دیگر کارلو مادرنو گنبد کلیسای سن پیتر است که پاپ در آنجا ست این کلیسا که در واتیکان قرار دارد شکل صلیبی داشته و در آتش سوزی از بین می رود و در قرن 15 دوباره ساخته می شود.
گنبد این کلیسا را کارلو مادرنو شروع کرد ولی نتوانست ادامه دهد.
4-دوناتو برامانته :یک کاخ به نام فارنزه ساخته که آن را به اتمام نتوانست برساند و میکل آنژ آن را تمام کرد و یک ساختمان دارد با نماد پیشرفت به نام تمپیتو  که گنبدی پایه دار است و زیر آن ستون وجود دارد.
گنبد تمپیتو الگوی ساخت کلیسای سن پیتر می شود .
5-میکل آنژ: از کارهای او طرح اصلی سن پیتر و میدان کامپید ولیو (کاپیتل )در واتیکان است و تمام مجسمه ها ی جلوی سن پیتر و میدان کاپیتل کار میکل آنژ است .
6-رافائل :او بیشتر نقاش و مجسمه ساز است تا معمار .یعنی بیشتر کارهای نقاشی و مجسمه سازی می کرده .
7-لئوناردو داوینچی: مثل میکل آنژ از نابغه های این دوران است .رنسانس یک هنر واقعی و رئالیستی است .و دوران ظهور نوابعی که قبلا وجود نداشته .
داوینچی نمونه یک نابعه است معمار-شهرساز-نقاش-مجسمه ساز-طبیب -ریاضی دان -مخترع -منجم
او اولین طرح شهرسازی برای هدایت آب و فاضلاب را داد و بهترین نقاشیها و مجسمه سازی ها کار اوست .اولین دوچرخه را ساخته .




جایگاه انسان در دوره رنسانس

سرانجام انسانهای منفرد ، واقعی و حجم دار میشوند و سایه شان بر زمین می افتد. انسان سده های میانه خود را فاسد و ضعیف الاراده می پنداشت و به بیان دقیقتر ،گمان میكرد فقط با وساطت پروردگار دانا قادر به هركاری است. با آنكه اندیشمندان بسیاری اعم از پروتستان و كاتولیك بر این اندیشه چند صد ساله تاكید میكردند ،اندیشه دوره رنسانس چیز دیگری است: انسان میتواند خود را بسازد. چنین پنداشته میشود كه وی از قدرت كار گزاری یا فاعلیتی خدادادی برخوردار است كه در وجود انسانهای بزرگ به صورت موهبت الهی «نبوغ» متجلی میشود.بدین ترتیب در دوره رنسانس ،انسان اندیشمند میتواند بر نفرین گناه ازلی فائق آید و بر فراز سنگینی بار گناه ویرانگر آن ،خود را چنانچه مایل باشد به آن پایه ای برساند كه شایستگی اش را دارد. جووانی پیكورلا میراندو فیلسوف نابغه و جسور دوره رنسانس ،در كتاب «گفتار در باب مقام انسان»(كه عنوانش ادعای تازه ای است)،خداوند را در حالی تجسم میكند كه این اجازه را به انسان میدهد و این كار را چنان انجام میدهد كه تفاوتی چشمگیر با تصور درماندگی طبیعی انسان در سده های میانی پیدا میكند:




طبیعت همه امور دیگر به دست ما ، در چهارچوب قوانین مصوب خودمان ،تعیین و محدود شده است .تو كه هیچ عاملی محدودت نكرده است ، مطابق اراده آزاد خویش … حدود طبیعت خود را تعیین خواهی كرد. ما تو را در «كانون عالم»نهاده ایم… نه به آسمان متعلق گردانده ایمت ،نه به زمین ،نه فانی هستی نه جاودانی،تا بتوانی خویشتن را آزاد و شرافتمندانه … آنچنانی كه مایلی و ترجیح میدهی بسازی. چنین گزینشی در سده های میانه ، غیر قابل تصور است:آیا انسان با آن مقام دقیقا حساب شده اش در زنجیره وجود كه خداوند مقرر فرموده بود می توانست از فرشتگان فراتر برود یا می بایست خود را در مقامی پایین تر از جانوران و طبیعت بیجان قرار میداد و تحقیر می كرد؟ انسان اعم از اینكه می توانست عملا به چنان رفعت و یا حضیضی دست یابد،انسانهای بزرگ دوره رنسانس به امكانات تازه ای كه فرا راه استعدادهایشان گشوده شده بود پی برده بودند و از تائید و غالبا تبلیغ توانائیهایی كه تردیدی در وجودش نداشتند كوتاهی نمیكردند.اختلاف طبقاتی و سلسله مراتب اجتماعی از شدت افتاده بود و انسانهای صاحب استعار میتوانستند مقامی همطراز دوستان و همقطاران شاهزادگان داشته باشند.اینان میتوانستند پاداش شهرت جاودانی را نصیب خویش سازند و آنچه اصطلاحا شهرت پرستی نامیده شده است طبیعتا در خور تجلیل تازه ای بود كه از انسان نابغه به عمل می آمد.به بیان درست تر : بسیاری از انسانهای بزرگ آنزمان ، جاودانگی به دست آمده از راه شهرت را بیش از جاودانگی معنوی وعده داده شده از سوی دین آرزو میكردند




آثار برجسته

گنبد کلیسای فلورنس (سانتا ماریا دلفوره)گنبد کلیسای فلورنس (سانتا ماریا دلفوره)
تپه کاپیتول (کاپیتولینه)
کلیسای سن پیتر
بیمارستان کودکان سرراهی (????-???? م)
دهلیز کتابخانه لورنس
تمپیه تو (????-????م)
کلیسای سانتا ماریا دله کارچری (????)
ویلای روتوندا
کلیسای سانتواسپیریتو
کاخ شامپور (???? م)
معبد مالاتستایی (سان فرانچسکو)




گنبد کلیسای فلورنس

گنبدی است که در سال ???? میلادی بدستان معمار بزرگ ایتالیایی فیلیپو برونوشلی ساخته گردید.
فضای زیر این گنبد 42 متر پهنا دارد و این اثر توسط برونسکی معمار برجسته رنسانس و با نبوغی استثنایی فرم ایجاد گنبد را حل کرده است . او مرکز گنبد را بالا برد و آنرا به گرد یک مقطع تیز دار طراحی کرد .و برای حداقل رساندن وزن ساختمان یک گنبد دو پوسته نسبتاً نازک به گرد تویزه های بیست و چهار گانه آن که که هشت تویزه آن در بیرون قابل رویت هستند طراحی کرد .و نوک گنبد را با فانوس بزرگی مهار کرد.
سنت پیترز و واتیکان




نتیجه گیری:

اگرچه تلاش می‌شود تا احیای مجدد انسان مداری و شهر نشینی (Urbanism) را به رنسانس نسبت دهند اما موج واقعی توسعه شهری و رنسانس واقعی همان دوره‌ای بود كه از قرن 12 آغاز شد و در كارهای آكویناس، مانگوس، دانته و جوتّو به اوج رسید.

در طول رنسانس به ندرت شهرهای جدیدی احداث شدند بلكه عمده فعالیت ساخت و ساز در بازسازی و گسترش شهرهای موجود بود. سه اصل حاكم بر این ساخت و سازها عبارت بود از :

خیابانهای پهن و مستقیم با دیدها و مناظر شهری

الگوی شطرنجی شهر کلاسیک

3- استفاده فراوان از میدانها نه به عنوان عنصر یادمانی یا محل بازار بلكه به عنوان میدانهای مسكونی

قیمت فایل فقط 14,300 تومان

خرید

برچسب ها : دانلود پاورپوینت بررسی معماری رنسانس , تحقیق بررسی معماری رنسانس , مقاله بررسی معماری رنسانس , پاورپوینت بررسی معماری رنسانس , بررسی معماری رنسانس , معماری , رنسانس

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر