امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

پروژه مالی - حسابداری کالا در شرکت گاز

پروژه مالی - حسابداری کالا در شرکت گاز دسته: حسابداری
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 99 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 70

حسابها در سیستم حسابداری شركت گاز به صورت كدینگ و استاندارد در سطح كل صنعت نفت تعریف شده بشكلی كه برای هر منطقه یك رمز مدیریت تعریف شده

قیمت فایل فقط 22,100 تومان

خرید

تاریخچه مصرف گاز طبیعی در جهان : 4

تاریخچه صنعت گاز در ایران : 5

تاریخچه شركت ملی گاز ایران : 6

بخش اول 8

استاندارد نمودن کالا 8

اهمیت و نقش کالا 8

بخش دوم : طبقه بندی کالا 21

مقدمه 21

لزوم تجدید نظر در مشخصات کالاها و اصلاح و بروز نگهداری آنها 53

سیتم حسابداری شركت ملی گاز : 55

تفضیلی نوع هزینه منطقه واحد رمز مدیریت 55

سطوح حسابها : 55

نرم افزارها : 57

طبقه بندی كالا در شركت گاز : 57

مراحل خرید مستقیم کالا : 59

حسابداری كالا : 60

اصطلاحات : 61

حسابها : 62

فرمهای ورودی به سیستم كالا 64

مراحل انجام هزینه 66

ثبتهای حسابداری خرید داخلی 67

خرید های خارجی 68

مراحل خرید خارجی : 68

روش نگهداری كالا در انبار: 71

تاریخچه مصرف گاز طبیعی در جهان :

متصاعد شدن گاز از زمین هم در مكتوبات قدیم و هم در نوشته های عصر جدید تحریر شدهاست شعله ور شدن گازها توسط رعد و برق و یا عوامل طبیعی دیگر همیشه قابل مشاهدهبوده است وجود پدیده های مشتعل طبیعی نظیر آتش جاویدان باكو در دریای خزر و چشمهسندان در نزدیك كارستون در ایالت ویرجینیای غربی و ... همه نمایشی از وجود گازطبیعی در گذشته است كه عموماً هم وقوع انها توام با ترس و خرافات طرح می گردیده اندو بر همین مبنا تا اواخر قرن هفده اعتقاد بر این بوده است كه گاز متصاعد شده ازحبابهای سطح آب باعث می شود تا اب مانند نفت بسوزد و ان را آب جادویی میدانستند

اعتقاد بر این است كه اول بار چینی ها در 3000 سال قبل استفاده عملی ازگاز را برای تبخیر آب نمك ه عمل آورده اند این گاز بنابر شواهد تاریخی از عمق 300تا 600 متر خارج می گشته و مورد استفاده بوده است اما استفاده صنعتی از گاز بهاوایل قرن هجدهم می رسد.

در این سال اول بار شخصی انگلیسی به نام ( مرداك) ازگاز حاصل از زغال سنگ به صورت مجزا در محل مسكونی خود استفاده نموده است كه اینتجربه باعث شد از گاز برای روشنایی در فضای باز استفاده نمایند كه این امر درسالهای 4-1802 در انگلیس انجام شد. همچنین در سال 1855 با اختراع مشعل بنسن كه توسطیك شیمیدان آلمانی به همین نام ابداع شده بود اختلالات و نوسانات شعله های گازكنترل و مهار شد كه این اختراع توسط دانشمند آلمانی دیگر ( فن ولزباخ ) تكمیلشد.

علیرغم كشف مخازن گاز در اواخر قرن 19 در امریكا بدلیل مشكلات حمل استفادهاز گاز تا 1930 رونق نداشت البته سابقه حمل گاز با لوله به سال 1870 برمیگردد.
یعنی به عبارتی گازرسانی به محوطه كارخانه سوهر كه با استفاده از گازتمامی محوطه ان روشن شد همچنین در این هنگام در خانه شخصی و محوطه كارخانه رئیس یكیاز كارخانه های پارچه بافی منچستر از گاز برای روشنایی استفاده شده است.

در اینسال سعی گردید با استفاده از لوله هایی كه از تنه درخت كاج ساخته شده بود گاز راعبور دهند اولین لوله چدنی در سال 1872 در امریكا برای انتقال گاز مورد استفادهقرار گرفته است.

اما با پیشرفت در امر لوله سازی در سال 1924 اولین خط لوله چدنیبه طول 350 كیلومتر در آمریكا بین دو شهر مورد استفاده قرار گرفت اولین سال استفادهاز گاز طبیعی در امریكا به سال 1821 باز می گردد و اولین چاه گاز با عمق 9 متر درشهر فردونا به بهره برداری رسیده است همچنین اولین شركت در این خصوص در همان كشوردر سال 1865 تاسیس و در سال 1885 نود واحد صنعتی در ناحیه پنسیلیوانیا از گاز طبیعیاستفاده كرده اند.

تاریخچه صنعت گاز در ایران :

بر اساس برخی نوشته های تاریخی ایرانیان در امر استفاده از گاز و دیگر مشتقات نفتیبر سایر اقوام معاصر خود پیشی گرفته اند وجود بقایای اتشكده ها و معابدی نظیر ( آتشجاودانی ) نزدیك كركوك كه به مشعل بخت النصر معروف بوده در نزدیكی یك مخزن گازطبیعی واقع بوده است همچنین بقایای معابد زرتشتیان در نزدیكی مسجد سلیمان ، آتشكدهآذر گشسب در آذربایجان و ...گواهی بر این امر می باشند و روشن نگه داشتن آتشكده هادر فلات مركزی و جنوبی ایران و سایر مناطق كه محروم از جنگلهای انبوه بوده اند دردوران باستان نیز گواهی بر استفاده از منابع طبیعی دیگر از جمله نفت و گاز بودهاست.

آنچه كه روشن است مناطق غرب و جنوب غرب ایران از منابع عمده نفت و گاز میباشند و در گذشته به دلیل عمق بسیار كم برخی از این سفره های زیرزمینی با فرسایشخاك و یا حركت گسلها و ... باعث تراوش مواد نفتی به بیرون شده و ایرانیان متفكر بهاستناد اسناد تاریخی بسیاری پیشتر از فلسطینی ها ، سومری ها و چینی ها از نفت و گازبه گونه های ابتدایی و تصادفی و بدون برنامه ریزی استفاده می كرده اند كه البتهبیشتر این مصارف برای پایدار نگه داشتن آتشكده ها بوده است.

اما در دوران معاصرو پس از كشف اولین چاههای نفت در ایران رشد بسیار زیادی در صنعت نفت و گاز ایرانمشاهده می شود كه امارهای موجود گویای این امر می باشند.
نخستین اسناد تاریخ درمورد استفاده از گاز در ایران به زمان قاجاریه و سلطنت ناصرالدین شاه مربوط می شودموقعی كه وی در سال 1873 میلادی به لندن سفر كرده بود چراغهای گازی كه روشنی بخشمعابر بودند تعجب وی را برانگیخت و او علاقه مند به بازدید از كارخانه چراغ گاز شدوی پس از بازگشت به ایران دستور احداث و استفاده از كارخانه چراغ گاز را صادر كرددر این رابطه گوشه هایی از كتاب منتظم ناصری گویای بیشتر اصل مطالب است.

امااستفاده محدود از گاز تا سال 1908 میلادی ادامه داشته است كه گازهای همراه نفت دران سالها سوزانده می شده است اما پس از رشد تدریجی صنایع نفت استفاده از گاز طبیعیبرای تامین سوخت و محركه های كمپورسورها و مولدهای برق و مصارف داخلی منازل سازمانیدر مناطق نفت خیز مورد توجه واقع شد و در كنار فعالیتهای اصلی مربوط به نفت كوششهایمحدودی برای فراورش و استفاده از گاز نیز انجام گرفت.

اولین تجربه مستقل استفادهاز گاز خارج از حوزه مناطق نفت خیز به تغذیه كارخانه جدید التاسیس مجتمع كودشیمیایی شیراز بر می گردد كه توسط وزارت صنایع معادن وقت در سال 1344 احداث و بهرهبرداری شد و به همین منظور خط لوله ای به قطر 10 اینچ و طول تقریبی 215 كیلومتر ازگچساران به شیراز احداث شد كه با نصب یك واحد كوچك نم زدایی به بهره برداری رسید وسالها مورد استفاده بوده است

تاریخچه شركت ملی گاز ایران :

آنجایی كه قرار است در طول مقاله و در متن اصلی به حوادث گاز طبیعی پرداخته شود ودر حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران متولی اصلی تولید و فرآورش و توزیع این مادهحیاتی به عهده مسئولیت شركت ملی گاز ایران می باشد و همچنین با توجه به فعالیتهایگسترده روابط عمومی شركت ملی گاز ایران در خصوص پرداختن به امر تبلغ و اموزش فرهنگبهینه مصرف به شكل وسیع در طول سالهای گذشته به ناچار باید در گوشه هایی از مطالببه تاریخچه فعالیت این شركت نیز پرداخته شود.

شركت ملی گاز ایران بعنوان یكی ازچهار شركت اصلی وابسته به وزارت نفت با سرمایه اولیه 25 میلیارد ریال در سال 1344هجری شمسی مطابق 1965 میلادی تاسیس گردید این شركت از اغاز كار متناسب با رشد وتوسعه اقتصادی - اجتماعی كشور و بهره گیری از گاز طبیعی به عنوان یكی از منابع مهمدر تامین سوخت و تولید انرژی و تحصیل بخشی از ارز مورد نیاز تدریجاً به قابلیتها ،توانمندیها و امكانات تولید خود ( گاز طبیعی ) افزوده است.

در سال 1344 بر اساستوافق كلی در زمینه توسعه همكاریهای متقابل ایران و اتحاد جماهیر شوروی با امضایپروتكلی با زمینه صدور گاز ایران بانی تاسیس شركت ملی گاز ایران در همان سال شد كهمتعاقب ان قرارداد احداث خط لوله سراسری اول و پالایشگاه بیدبلند نیز اغاز گردید ودر همین راستا بهره برداری از كارخانه لوله سازی اهواز در سال 1346 اغاز شد شروعقرار داد صدور گاز به شوروی از سال 1349اغاز می گردد اما در سالهای قبل از انقلاباسلامی استفاده از گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری و حتی صنایع بسیار محدود بوده ومجموع مشتركین این شركت به بیش از 50 هزار مورد نمی رسیده است.

اما هم اینك شركتملی گاز ایران به عنوان یكی از شركتهای معتبر در عرصه فعالیتهای مربوط به صنعت گازدر جهان علاوه بر فعالیتهای داخلی و تامین سوخت صنایع ، نیروگاهها و بخشهای تجاری،خانگی در ابعاد بین الملل نیز دارای تحركات وسیعی شده است و برنامه ریزیهای گستردهو مدونی برای تامین بخش عمده ای از ارز مورد نیاز كشور از طریق صادرات و نیز سرمایهگذاری جهت رشد این صنعت داشته و با به كارگیری نیروهای متخصص در بخشهای مختلف،‌امكانات و تاسیسات پیشرفته در زمینه گاز فعالیت می نماید و پالایش روزانه نزدیكبه 190 میلیون متر مكعب گاز در روز احداث و كنترل 730 و 12 كیلومتر خطوط انتقال بینشهری فشار قوی ، 51 هزار كیلومتر شبكه گذاری و نصب حدود 3 میلیون انشعاب در حدود 346 شهر گازرسانی به 2400 واحد صنعتی ، 18 شهرك صنعتی و بهره مند كردن 31 واحدنیروگاهی از گاز طبیعی به عنوان سوخت و نزدیك به 6 میلیون خانوار بهره مند از گازطبیعی در كشور از جمله دلایل اهمیت توجه به فعالیت های شركت ملی گاز ایران میباشندو در همین راستا دقت در برنامه های پیش بینی شده در برنامه سوم توسعه در خصوصاین شركت موید اهمیت نقش ان در تامین سبد انرژی كشور می باشد.


بخش اول

استاندارد نمودن کالا

اهمیت و نقش کالا

اهمیت کالا در سازمانها، کشورها و اصولاً در مجموعه جهان بر کسی پوشیده نیست، با بررسی ترازنامه هر سازمان و یا هر شرکتی متوجه می شویم که قسمت عمده دارائی های آن شرکت/ سازمان را موجودی کالا تشکیل می دهد.

شاید چیزی حدود 50 تا 60 درصد هزینه هر پروژه مربوط به کالای آن باشد. بعنوان مثال در شرکت ملی گاز بیش از 60 درصد کل بودجه های عملیاتی آن مربوط به تامین کالاهای مورد نیاز می باشد که بنظر می رسد سایر شرکت های تابع وزارت نفت هم همین وضع را داشته باشند.

متأسفانه در کشور ما نقش کالا در فعالیتهای تولیدی / بازرگانی چندان که باید شناخته نشده است این عدم توجه کافی به مسئله ای که در اکثر مواقع قسمت اعظم منابع مالی و انسانی موسسات را بخود اختصاص می دهد در هر گوشه و کنار به چشم می خورد.

از انباریهای منازل گرفته تا انبارهای بزرگ کارخانه ها و سازمانهای دولتی و خصوصی نگاهی به انبارهای کارخانجات مختلف، شرکتهای حمل و نقل میدانهای بار، مغازه های کوچک و فروشگاه های بزرگ همه و همه وضع نامطلوب موجود را بخوبی نشان می دهد.

در کمتر مؤسسه ای با مسئله کالا بطور جدی برخورد شده است و آنجا هم که این مسئله مطرح بوده است تنها به قسمت انبارداری آنهم بصورت بسیار ابتدائی بسنده شده است. این برخورد با مسئله کالا تنها در سطح صنعت نبوده بلکه در موسسات علمی نیز از وضع مشابهی برخودار است.

در کمتر دانشکده ای در کشور موضوع کالا بعنوان شاخه ای اصلی از مدیریت تولید و صنایع تدریس می شود و اگر صحبتی از آن می شود بسیار مختصر و در حد چند جلسه آشنائی بیشتر نیست. شاید روزی برسد که اهمیت و نقش کالا در سازمانها بیشتر شناهته شود و در مجامع علمی جایگاه واقعی خود را بازیابد انشاء ا....

علی ایحال وابستگیهای سیاسی و اقتصادی رژیم گذشته و بعضاً اولویت دادن ملاحظات سیاسی به مسائل فنی و صنعتی تمامی کشور را به نمایشگاهی از انواع ماشین آلات و کالاهای صنعتی تبدیل کرده است که صنایع نفت و گاز نیز غرفه بزرگی از آن را تشکیل می دهند عنوان مثال در حال حاضر تأسیسات موجود در شرکت ملی گاز ایران مانند پالایشگاههای گاز و ایستگاههای تقویت فشار که در حال کار می باشد توسط مهندسین مشاور خارجی طراحی و توسط پیمانکاران ایرانی و خارجی احداث گردیده است و انتخاب آنها عمدتاً با ملاحظات سیاسی، اقتصادی انجام گرفته و نه به لحاظ بررسیهای فنی.

پیمانکاران و سازندگان و تأمین کنندگان کالا و اجناس و ماشین آلات نیز جزئی از این زنجیره بوده اند لذا گروه مزبور با شناختی که از وسائل و کالاهای مورد مصرف در این تأسیسات داشته اند سعی نموده تا کالاها و ماشین آلات و اجناس را مصرف نمایند که منابع اقتصادی خود و یا کشور متبوعه آنها را تا سالهای سال از طریق فروش قطعات یدکی و جایگزینی دستگاههای خارج از رده تأمین نمایند حتی در بعضی موارد هیچگونه تعهدی در مورد تأمین قطعات یدکی نداشته و یا اگر داشته اند بطور محدود بوده است. از این رو انتخاب ماشین آلات و دستگاههای مورد نیاز خریداری شده برحسب توصیه آنان و بدون در نظر گرفتن مسائل فنی و نیازهای واقعی بوده است.

استاندارد نمودن و طبقه بندی کردن کالاهای صنعتی مورد استفاده صنایع تحت پوشش وزارت نفت یکی از گامهای مهم در راه هماهنگی سازمانهای مختلف و وزارت نفت بوده و حرکتی است در جهت نیل به خود گردانی صنعتی و نهایتاً خود کفائی صنعتی و استقلال فنی و اقتصادی کشور انشاء ا...

شناسائی دقیق ، کالاهای صنعتی و بموازات آن استاندارد نمودن کالاها بر اساس دو واقعیت استوار است ابتدا رعایت مسائل فنی و ایمنی و سپس رعایت اهداف استراتژیک انقلاب اسلامی که این به معنای وابستگی هرچه کمتر در زمینه هائی است که توانمندهای لازم در کشور وجود دارد و در عین حال موجبات بهره وری هرچه بیشتر از امکانات بالقوه و بالفعل داخلی در راستای نیل به خودکفائی صنعتی و استقلال واقعی را فراهم خواهد آورد.

متأسفانه بعلت فقدان اطلاعات دقیق و متمرکز زیانهای ناشی از مصرف کالاهای مشابه با مارکهای مختلف و با تغییرات جزئی قابل لمس نمی باشد. بعنوان مثال یک بررسی اجمالی در تأسیسات مختلف نشان میدهد که در دو تأسیسات مشابه برای یک امر معین مثل ایستگاههای تقویت فشار گاز که دارای یکنوع عملیات و یک بازدهی می باشد علیرغم اینکه عملیات احداث و مونتاژ دستگاهها همزمان به مرحله اجرا گذاشته شده است لیکن با توجه به اینکه پیمانکار اجرائی آن یک شرکت آلمانی بوده کلیه سیستمها و وسائل و ماشین آلات آن آلمانی و در تأسیسات مشابه چون پیمانکاران آن انگلیسی یا فرانسوی بوده و دستگاهها از نوع فرانسوی یا انگلیسی و تأسیسات مشابه سومی ترکیبی از وسائل و دستگاههای همه کشورهای مشترک المنافع یا باصطلاح چند ملیتی بوده است.

لذا شرکت ملی گاز بالاجبار می باید برای هریک از تأسیسات چندین سری لوازم و قطعات یدکی از کشورهای مختلف خریداری و در انبارهای متعدد ذخیره نماید که این امر خود موجب افزایش تعداد اقلام و لوازم یدکی در انبارها گردیده و سرمایه های مملکت صرف خرید و نگهداری قطعات در انبار بشود در حالیکه اگر قبل از اجرا و واگذاری طرحها به پیمان بجای ملاحظات سیاسی به مسائل فنی و آتی توجه میشد سرمایه های کشور انبارها راکد نمی ماند و مزایای بی شمار دیگری در این رابطه بهدر نمی رفت.

بنابراین با هدف کاهش وابستگی به بیگانگان و تقلیل مشکلات ناشی از تنوع کالاها و ایجاد یک برنامه منظم در مصرف کالاها و جلوگیری از تعدد وسایل و دستگاهها و پراکندگی نوع اجناس معرفی و نهایتاً تأمین مناسبترین نوع کالا و رعایت صرفه و صلاح در مصارف لازم است کلیه اجناس و وسایل و قطعات در یک سیستم مشخص و با اختصاص شماره های طبقه بندی و کالا کد گذاری شوند.

سیستم طبقه بندی و استاندارد کالا باید بر مبنای تعاریف مشخصی از کالاها و اصطلاحات پی ریزی گردد. در سیستم طبقه بندی و استاندارد کالای شرکت ملی گاز تعاریف زیر بعنوان زیر بنا و اساس مورد استفاده قرار گرفته اند.

تعاریف

1- کالاهای پروژه و خرید مستقیم (یا کالاهای غیر موجودی انبار)

به کالاها و اجناسی گفته می شود که نیاز شرکت به آن غیر مستمر بوده و فقط در مقاطع زمانی خاص ( برای اجراء پروژه خاص) به مقدار معینی مورد نیاز خواهند بود. این نوع کالاها بلحاظ اینکه مصرف همیشگی و مستمر ندارند بعنوان کالای موجودی انبار شناخته نشده و کد گذاری نمی شود. و فقط بصورت یکدسته کلی از کالاها بعنوان کالاهای غیر موجودی انبار شناخته می شوند مانند ماشین آلات و دستگاههای مورد نیاز پروژه ها.

2- کالاهای موجودی انبار

در مقابل کالاهای غیر موجودی انبار کالاهایی هستند که نیاز شرکت به آن مستمر و مداوم بوده و عمدتاً در نگهداری تأسیسات و عملیات جاری پالایش و انتقال گاز مورد مصرف مستمر می باشند.

این نوع کالاها بلحاظ نیاز مستمر و ضرورت ذخیره در انبارها بایستی کدگذاری و طبقه بندی شوند و مطابق برنامه منظمی و متناسب با نیاز و روند مصرف سفارش کدگذاری و در انبار جایگزین شوند تا عملیات جاری شرکت هیچگاه بدلیل کمبود و یا تأخیر در تهیه کالا دچار اختلال نگردد.

قطعات یدکی و کالاهای مصرفی از قبیل لوله، اتصالات، شیر آلات، ابزار و مواد شیمیائ و از این قبیل کالاها جزو کالاهای موجودی انبار می باشند.

کالاهای موجودی در انبار خود به سه دسته تقسیم می شوند:

الف) کالاهای عمومی (استاندارد) (GENERAL ITEMS)

اصطلاحاً به کالاهائی گفته می شود که قابل تأمین از منابع عمومی بوده و تولید و فروش آنها منحصر به سازنده و منبع خاصی نمی باشد و برای خرید و تهیه آن می توان از منابع عمومی تولید کننده آن کالا استعلام بها و بر اساس بهترین پیشنهادات اقدام بخرید نمود.

شرح و مشخصات این نوع کالاها معمولاً با توجه به استانداردهای معتبر اعم از داخلی (ISIRT) یا خارجی تنظیم میگردد و نباید در تنظیم شرح آنها به نام سازنده یا فروشنده خاصی اشاره کرد یا از شماره های فنی اختصاصی سازندگان و فروشندگان (PART NO) در تنظیم شرح و مشخصات آنها استفاده نمود. مانند انواع لوله، اتصالات، کابل برق و از این قبیل نکته قابل ذکر اینکه متأسفانه بعضی از سازندگان و فروشندگان علاوه بر معرفی کالاها و قطعات خاص خود کالاهای عمومی را نیز لابلای لیست قطعات یدکی اختصاصی خود بعنوان قطعات اختصاصی و با شماره پارت نامبرهای اختصاصی خود معرفی می نماید لیکن باید توجه داشت که اینگونه اقلام بدلیل اینکه قابلیت شناسایی عمومی دارند و مشخصات آنها از لحاظ ابعاد و اندازه، نوع جنس بکار برده شده و روشهای ساخت و کنترل کیفیت با استفاده از کتب استاندارد معتبر جهانی قابل شناسایی و مشخص می باشد نباید بهیچوجه آنها را کالای اختصاصی تلقی کرد و بصورت کالای اختصاصی از آنها خریداری نمود.

بنابراین آنالیست یا تحلیل گر طبقه بندی کالا باید دقت کافی نماید که مبادا کالاهای عمومی را بعنوان کالاهای اختصاصی سازندگان / فروشندگان خاص طبقه بندی و کدگذاری نماید.

ب) کالاهای اختصاصی (SPECIAL ITEMS)

اصطلاحاً به کالاها و قطعاتی گفته می شود که فقط باید از منبع خاص تأمین شود. مشخصات این نوع کالاها بصورت اختصاصی و بر اساس کدها یا پارت نامبرهای اختصاصی سازنده یا فروشنده خاص مربوطه تنظیم می گردد و معمولاً باید برای تأمین آنها از طریق همان متبع خاص ذکر شده در شرح و مشخصات کالا اقدام گردد.

بخشی از فصل اخر:

سیتم حسابداری شركت ملی گاز :

قبل از اینكه در باره سیستم حسابداری كالا در شركت گاز صحبتی را انجام دهیم لازم است با مفاهیم و اصطلاحات و روشهای در این سیستم حسابداری شركت گاز آشنا شویم .

حسابها :

حسابها در سیستم حسابداری شركت گاز به صورت كدینگ و استاندارد در سطح كل صنعت نفت تعریف شده بشكلی كه برای هر منطقه یك رمز مدیریت تعریف شده و بر اساس مراكز هزینه و مناطق مختلف هر منطقه و انواع هزینه های هر مركز بودجه در نظر گرفته شده و كد گذاری میشود.

برای مثال :

3

8

7

7

2

1

1

5

4

4

3

3

8

7

7

1

1

7

1

9

9

8

تفضیلی نوع هزینه منطقه واحد رمز مدیریت

899 : سه رقم اول رمز مدیریت نشاندهنده منطقه چهار عملیات انتقال گاز می باشد.

1711 : چهار رقم دوم نشانده واحدی است كه در آن هزینه صورت گرفته است در مثال فوق 1711 معرف واحد مستغلات می باشد.

7783 : چهار رقم سوم منطقه ای است كه در آن هزینه صورت گرفته كه در مثال فوق 7783 معرف مشهد می باشد .

344 : سه رقم چهارم نوع هزینه را مشخص می كند كه در این مثال 344 معرف لوله و شیلنگ می باشد .

51127783 : واحد درخواست كننده می باشد كه در مثال فوق 51127783 معرف ساختمان اداره مركزی می باشد.

سطوح حسابها :

در شركت گاز سطوح حسابها در چهار سطح طبقه بندی و قابل گزارش می باشد.

انواع اسناد در سیستم حسابداری شركت گاز :

  1. اسناد دستی (از طریق سیتم جامع مالی )

2. اسناد سیستمی (از طریق سیستم یكنواخت كالا)

1 - اسناد دستی :

به آن دسته از اسناد گفته میشود كه از طریق سیتم جامع مالی مستقر در هر منطقه تغذیه میشود كه خود این اسناد سه دسته می باشند :

1) اسناد پرداخت

2) اسناد روزنامه

3) اسناد دریافت

اسناد پرداخت :

سند پرداخت به سندی اطلاق میشود كه حتما سمت بستانكار این سند بانك / صندوق باشد و چك یا وجه نقدی از حسابهای شركت خارج شود.

اسناد روزنامه :

سند روزنامه سندی است كه سمت بدهكار یا بستانكار آن بانك یا صندوق نباشد و بیشتر جهت اصلاح حساب و یا تسویه غیر نقدی بكار میرود.

اسناد دریافت :

سند دریافت سندی است كه سمت بدهكار آن حتما حساب صندوق یا بانك است و اغلب جهت دریافت سپرده یا مابه التفاوت علی الحسابها و .... بكار میرود.

2- اسناد سیستمی :

اسنادی است كه از طریق سیستم جامع پرسنلی یا سیستم یكنواخت كالا تغذیه شده باشد.

نرم افزارها :

در سیستم حسابداری شركت گاز دو نرم افزار موجود می باشد كه در یك سطح به شكل موازی كار می كنند .

الف ) سیستم جامع مالی

ب) سیتم جامع نفت

الف ) سیستم جامع مالی :

این سیستم در هر منطقه بصورت شبكه بین واحدهای مختلف امور مالی به شكل شبكه ناول و تحت سیستم عامل داس بر قرار است و اسناد دستی ذكر شده از این سیتم استخراج می شود .

اسناد پس از ورود به امور مالی طی پرسه ای به حسابداری مربوطه رسیده و پس از سند رسی به سیستم تغذیه میشود. سپس چاپ و ضمائم اسناد الصاق میشود و جهت مراحل قانونی و امضاهای مجاز به واحدهای مربوطه ارجاع داده میشود . با توجه به نوع سند پرداخت،روزنامه یا دریافت در پایان به خزانه رفته قطعی شده و در حسابهای مربوطه ثبت شود . در پایان هر ماه اطلاعات تغذیه شده در طی ماه بصورت یك فایل از طریق شبكه اینترنت به ستاد تهران ارسال میشود . در ستاد تهران فایل را در سیستم مرجر(Merger) بازیابی نموده و دفتر كل پس ار 20 روز به هر منطقه ارسال میشود.

ب) سیستم جامع نفت :

سیتم جامع نفت به صورت آنلاین در كل واحدهای تابعه وزارت نفت با توجه به نوع و سطح دسترسی قابل رؤیت می باشد.این سیستم از بخشهای مختلفی برخوردار است مانند سیستم یكنواخت كالاو سیستم پرسنلی و .... .

اسنادی كه از طریق این سیستم ثبت میشود اصطلاحا اسناد سیستمی میگویند.

این سیستم قابلیتهای بسیاری را دارد كه در نوع خود بی نظیر است .

اطلاعات ثبت شده در این سیستم و سیستم جامع مالی در سیستم مرجر(Merger) ادغام شده و دفاتر كل در منطقه را شكل میدهد.

طبقه بندی كالا در شركت گاز :

اقلام پر تحرك : اقلامی هستند كه در 12 ماه گذشته در 6 ماه یا بیشتر مصرف داشته باشد .

اقلام كم تحرك : اقلامی كه در 12 ماه گذشته در 5 ماه یا كمتر مصرف داشته باشند.

اقلام دوره ای/گروهی/فصلی : به اقلامی گفته میشود كه در مدت زمان / فصل خاصی از سال مصرف داشته باشند.

اقلام با مصرف نامشخص : به اقلامی گفته میشود كه روند مصرف آنهابرای كارشناس سفارش مشخص نبوده و عمدتا اقلامی هستند كه جدیدا به موجودی انبار اضافه شده و اطلاعات كافی در خصوص روند مصرف آنها وجود ندارد.

اقلام برنامه ای : اقلامی هستند كه با توجه به برنامه ریزی انجام شده در مقاطع زمانی خاص حتما به میزان پیش بینی شده باید در انبار موجود باشند. مانند اقلام تعمیرات اساسی ، حفاری و بهره برداری .

اقلام طبق درخواست : اقلامی هستند كه برحسب درخواست و با مسئولیت متقاضی سفارش شده و در انبار نگهداری میشود.

اقلام موقت : اقلامی هستند كه برای یكبار سفارش و مصرف شده و مجددا سفارشی برای آنها صادر نمی گردد.

مراحل خرید كالا :

عملیات خرید كالا پرسه ای است كه در آن اقلام مورد نیاز منطقه خریداری و در انبار نگهداری و یا مستقیما مصرف میشود . عملیات خرید كالا در شركت گاز مراحل مختلفی دارد كه قسمتی توسط امور كالا و قسمتی توسط حسابداری كالا انجام می پذیرد.

شامل ورد 70صفحه ای

قیمت فایل فقط 22,100 تومان

خرید

برچسب ها : حسابداری , مالی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر