امروز: جمعه 10 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

تحقیق در مورد اصول و مقررات ساختمان سازی

تحقیق در مورد اصول و مقررات ساختمان سازی دسته: معماری
بازدید: 7 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 58 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 39

تحقیق اصول و مقررات ساختمان سازی تحقیق بتن سازی مقاله درباره اصول ساخت ساختمان فایل ورد اصول ساختمان سازی فایل ورد مقررات ساختمان سازی

قیمت فایل فقط 6,500 تومان

خرید

توضیحات :

تحقیق در مورد اصول و مقررات ساختمان سازی در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

مقدمه

ساختمان سازی مانند بسیاری از صنایع متداول در جهان دارای قوانین و مقررات خاص خود می باشد كه عدم رعایت این قوانین و مقررات باعث تقلیل استحكام و خسارات جبران ناپذیر در حین انجام كار و پس از انجام كار خواهد شد. هدف ساختمان سازی انسان محوری است.

لذا یادگیری و كار آموزی آن برای دانشجویان این رشته زیر نظر مهندسین و متخصصان این فن طبق آیین نامه هایی كه حاصل سالها تلاش و تجربه و مطالعه دانشمندان و مهندسین این رشته می باشد، بسیار مهم می نماید. در خصوص ارائه گزارش جامع و مطلوب از كارآموزی و مفید واقع شدن آن، كار در كارگاه ساختمان را بصورت خلاصه از ابتدا مورد بررسی قرار می دهم.

بررسی و مقایسه تئوریهای دانشگاهی و عملیات اجرایی در كارگاه:

«شما اصلاً به تئوریهایی كه در كلاسهای دانشگاه فراگرفته اید كاری نداشته باشید.»

در بدو ورود به كارگاه ساختمانی این جمله به گوش می رسد و تقریباً همه دانشجویانی كه برای اولین بار به كارگاه ساختمانی قدم می گذارند با جملاتی كه این مضمون را دارند آشنا هستند. بسیار جای تاسف و نگرانی است كه ما در دو مرحله از زندگی یعنی فراگیری و بكارگیری، شكافی عمیق تصور كرده كه هیچ پلی ارتباط بین آن دو را میسر نمی سازد.

چه بسا اگر مهندسین و مسئولین كارگاهها در اجرا به مطالب فرا گرفته در تئوریات نظری داشتند و از آنها كمك می گرفتند و وسواسهای آن زمان خود را حفظ می‌كردند كارها بسیار عالی تر انجام می گرفت و ساختمانهایی بسیار مطمئن تر بنا می شد بطوریكه دغدغه خاطر چندانی در زلزله های عادی وجود نداشت. حال آنكه نگاهها بیشتر متوجه صرفه اقتصادی بوده تا موارد دیگر. بطوریكه حتی در كارهای دولتی نیز این پارامتر از اهمیت فاحشی نسبت به دیگر پارامترها از قبیل ایمنی، آسایش، توسعه آینده، زیبایی و… برخوردار می باشد.

مورد دیگری كه نظر من را به خود جلب كرد و باعث تاسف من شد تاثیرپذیری برخی از مهندسان و صاحبنظران كارگاه از بناها و استاد كارهای جزء بود. بطوریكه این آقایان حتی به خود زحمت فكر كردن به عواقب آن كار را نمی دادند، حال تجزیه و تحلیل آن پیشكش.

عكس العمل نادرست كارگاهیان در مورد نظرات دانشجویان فیزیكی از نقصهای كارگاه می باشد، هرچند خود آنان نیز بعداً آن نظریات را كاملاً تصدیق می كنند اما در عمل به كار نمی برند.

مراحل طراحی ساختمان:

فاز 1: (مرحله اول) A- مطالعات B- ارائه طرح فیزیكی مقدماتی

فاز 2: تهیه نقشه های اجرایی و گزارشات محاسبات فنی

فاز 3: اجرا طرحها و نقشه ها

فاز 1:

الف- مطالعات: قبل از احداث هر ساختمانی بسته به نوع كاربری (خاص مثل فرودگاهها، بنادر، ترمینالها، راه آهن و… یا عام مثل مسكونی، آموزشی، اداری، تجاری، بهداشتی درمانی و…) باید مطالعاتی در مورد آن انجام دهیم. مثلاً محل قرار گرفتن زمین، مقاومت زمین (آزمایش خاك محل)، برای احداث سازه چگونگی تابش آفتاب در محل احداث سازه، بررسی شرایط جوی (باد، باران، رطوبت، گرما، سرما، برف و…) استفاده از بهترین مصالح با در نظر گرفتن موقعیت های مطالعه شده.

ب- ارائه طرح فیزیكی مقدماتی: كه بر طبق آن كاربری سازه را مشخص می كنید، مثلاً دانشگاه می سازیم كه در آن به كلاس و آزمایشگاه برویم، ساختمان تجاری بنا می‌كنیم كه محل خرید و فروش كالاهای مختلف می باشد و…

فاز 2: تهیه نقشه های اجرایی و گزارشات محاسبات فنی

بعد از طی مراحل فوق باید برای اجرای سازه نقشه هایی تهیه كنیم كه این نقشه ها عبارتند از: نقشه های دیتایل، پلان طبقات، اگر سازه بتنی باشد: چگونگی قرار گرفتن میلگردها، نوع میلگردی كه در ساختمان باید استفاده شود، چگونگی اجرای راه پله ها، شیب بندی سقف پاركینگ، زیر زمین و… حتی در نقشه های جدید برای شهرداری باید طرح نما و چك لیست زلزله نیز ارائه شود و در سازه های فولادی نیز همین مسائل باید مد نظر باشد.

به علاوه اینكه در نقشه های جدید سازه های فولادی، نوع تیر آهن و نبشی ها، پلیت‌ها (PLATES) نیز نمایش داده می شود و نیز باید تمام محاسبات فنی آن، از نظر مقاومت سازه، مقاومت بنا در مقابل زلزله و… در دفترچه های محاسباتی ثبت شود.

فاز3: اجرا

پس از طی مراحل فوق الذكر سازه را طبق نقشه های اجرایی، اجرا می كنیم. متاسفانه بدلیل آشنا نبودن عوامل اجرایی با جزئیات نقشه ها و نكات ایمنی كه در محاسبات لحاظ شده است به ندرت اجرا صد در صد مطابق نقشه ها است.

حرفه هایی كه برای ساخت یك سازه در ارتباط با یكدیگر هستند:

نقشه بردار، شهرسازی، شهرداری، نقشه كشی، معماری، عمران، محاسب، محیط زیست ژئوتكنیك (زمین شناسی)، تاسیسات (مكانیك، الكترونیك، لوله كش، كانال كش و…)

كلیاتی در مورد ساختمانهای فلزی:

منظور از ساختن ساختمانهای فلزی، ساختمانهایی است كه ستونها و تیرهای اصلی آن از پروفیل های مختلف فلزی و بار سقفها، دیوارها و جدا كننده ها (پارتیشن ها) بوسیله تیرها اصلی به ستون منتقل شده و بوسیله ستونها به زمین منتقل می گردد. در ایران معمولاً ستونها از تیرآهنهای Iدوبل و یا بال پهن تكی می باشد و همچنین برای اتصالات از نبشی- تسمه و… و برای زیر ستونها از صفحه فولادی استفاده می شود و معمولاً دو قطعه را بوسیله جوش به همدیگر متصل می نمایند. سقف این نوع ساختمانها ممكن است تیرآهن و طاق خبری باشد و یا از انواع سقفهای دیگر مثل تیرچه بلوك باشد.

برای پارتیشن ها می توان مانن ساختمانهای بتنی از انواع آجر و یا قطعات گچی و یا چوب و یا سفالهای تیغه ای استفاده نمود. در هر حال جدا كننده ها می باید از مصالح سبك انتخاب شوند.

در برخی از كشورها برخلاف مملكت ما برای اتصال قطعات از جوش استفاده نمی‌كنند بلكه بیشتر از پرچ و یا پیچ و مهره استفاده می نمایند و برای ستونها نیز بجای تیر آهن از نبشی یا ناودانی استفاده می كنند.

مزایا و معایب ساختمانهای فلزی

1- اجرای این نوع ساختمانها خیلی سریع پیشرفت می نمایند، در صورتیكه برای ساختن ساختمانهای بتنی یا آجری زمان بیشتری لازم است.

2- ستونها و قطعات باربر ساختمانهای فلزی فضای كمتری را اشغال می نمایند و این خود باعث بوجود آمدن سطح مفید زیادتر در ساختمانهای فلزی می گردد، در صورتیكه برای ساختمانهای بتنی مرتفع ناچار به ساخت ستونها و دیوارهای قطور می‌باشیم.

3- ساخت قطعات ساختمانهای فلزی در خارج از محوطه كارگاه ممكن بوده و این خود از لحاظ دقت كار و كیفیت بهتر قطعات و همچنین از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد.

4- ساختن ساختمانهای فلزی كمتر تابع آب و هوا و شرایط جوی است، در صورتیكه در مورد ساختمانهای بتنی شرایط فرق می كند.

5- امكان تقویت ساختمان بعد از اتمام كار و بالاخره نزدیك بودن فرضیات با عمل در ساختمانهای فلزی از مزایای آن می باشد، زیرا بعضی از فرضیات كه در ساختمانهای بتنی می كنیم به سختی با عمل همراه می شود، از جمله همگن بودن بتن و فولاد و مساوی بودن تنش و كرنش این دو ماده كه عملاً این دو ماده همگن نیستند. ولی در ساختمانهای فلزی چون از یك ماده استفاده می كنیم، فرضیات به عمل نزدیكتر است.

همه مواردفوق از مزایای ساختمانهای فلزی است ولی در عوض این نوع ساختمانها در مقابل آتش سوزی بسیار ضعیف بوده و با كوچكترین حریقی كه در كنار ستونها ایجاد شود فوری فولاد گداخته شده و در مقابل بار وارده واكنش نشان داده و به سرعت ممانهای موجود در قطعات افزایش یافته و ساختمان خراب می شود.

به همین علت است كه در بعضی كشورها سازندگان ساختمانهای فلزی مجبور هستندكه برای ساختمانها پله های بتنی قرار دهند تا در موقع آتش سوزی ساكنان ساختمان بتوانند خود را نجات دهند.

ساختمانهای فلزی در مقابل عوامل جوی و خورندگی بسیار ضعیف بوده و به همین علت دارای عمر كوتاهتری می باشند و بالاخره به علت نازكی دیوارها ساختمان فلزی در مقابل حرارت و صوت عایق نیست.

ساختمانهای بتنی:

منظور از ساختمانهای بتنی ساختمانهایی هستند كه كلیه اجزا اصلی آن (ستونهای اصلی، پی ها و تیرها) از بتن و میلگرد ساخته شده باشد. سقف اینگونه ساختمانها با انواع مختلف دالهای بتنی پیش ساخته، دالهای بتنی ریخته شده در محل تیرچه بلوك و یا دالهای مركب (كامپوزیت) ساخته می شوند.

مزایا و معایب ساختمانهای بتنی

ساختمانهای بتنی به علل زیر مورد توجه مهندسین و شهرسازان قرار گرفته و روز به روز شاهد توسعه آن هستیم:

1- ماده اصلی بتن كه شن و ماسه می باشد تقریباً در تمام طول نقاط كره زمین به حد وفور یافت می شود. بنابراین روی این اصل امكان ساختن سازه های بتنی را میسر می سازد.

2- ساختمانهای بتنی در مقابل عوامل جوی از ساختمانهای فلزی مقاومتر بوده و در نتیجه نسبت به ساختمانهای فلزی دارای عمر مفید طولانی تری می باشند.

3- در برابر آتش سوزی مقاوم هستند.

4- به علت شكل پذیری بتن كه می تواند به هر شكلی كه قالب آن تهیه می شود، ساخته شود. ساختن ستون و پل به اشكال مختلف را میسر می سازد، به همین علت مهندسین معمار به این نوع ساختمانها توجه بیشتری می نمایند.

معایب این نوع سازه ها علاوه بر مواردی كه در محاسن سازه های فلزی گفته شد اینست كه در این سازه‌ها بعلت وزن سنگین كل سازه، نیروی زلزله روی آن تاثیر بیشتری می گذارد. اصولاً هرچه وزن سازه بیشتر باشد، تاثیر نیروهای وارده روی آن بیشتر است.

مراحل اولیه ساخت یك ساختمان

1- بازدید از زمین:

قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید زمین محل ساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله آن نسبت به خیابانها و جاده های اطراف مورد بازرسی قرار گیرد و همچنین پستی و بلندی زمین با توجه به نقشه ساختمان مورد بازدید قرار گرفته، در صورتیكه ساختمان بزرگ باشد پستی و بلندی و سایر عوارض زمین می باید بوسیله مهندسین نقشه بردار تعیین گردد و همچنین باید چاههای فاضلاب و چاه آبهای قدیمی و مسیر قنات های قدیمی كه ممكن است در هر زمینی موجود باشد تعیین شده و محل آن نسبت به پی سازی مشخص گردد و در صورت لزوم می باید این چاهها با بتن و یا شفته پر شود و محل احداث ساختمان نسبت به زمین تعیین شده و نسبت به ریشه كنی گیاهان در آن محل اقدام گردد و خاكهای اضافی به بیرون حمل گردد و بالاخره باید شكل هندسی زمین و زوایای آن كاملاً معلوم شده و با نقشه ساختمان مطابقت داده شود.

2- پیاده كردن نقشه:

پس از بازدید از محل و پاكیزه كردن محل اولین قدم در ساخت ساختمان پیاده كردن نقشه می باشد. منظور از پیاده كردن نقشه یعنی انتقال نقشه ساختمان از روی كاغذ بر روی زمین با مقیاس 1:1 بطوریكه محل دقیق پی ها، ستونها و دیوارها و عرض پی ها روی زمین به خوبی مشخص باشد و همزمان با ریشه كنی و بازدید از محل باید قسمتهای مختلف نقشه ساختمان به خصوص نقشه پی كنی به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و بعداًاقوام به پیاده كردن نقشه گردد.

جهت پیاده كردن ساختمانهای مهم معمولاً از دوربینهای نقشه برداری (تئودولیت) استفاده می گردد و برای پیاده كردن نقشه ساختمانهای معمولی و كوچك از مته و ریسمان استفاده می گردد.

رُپر

با توجه به اینكه هر نقطه از ساختمان نسبت به سطح زمین دارای ارتفاع معینی می‌باشد كه باید در طول مدت اجرا در همه زمان قابل كنترل باشد. برای جلوگیری از اشتباه قطعه بتنی با ابعاد دلخواه در نقطه ای دورتر از محل ساختمان می سازند بطوریكه در موقع گود برداری و یا پی كنی به آن آسیب نرسد و در طول مدت ساختمان تمام ارتفاعات را با آن می سنجند. به این قطعه بتنی اصطلاحاً رپر می گویند.

گودبرداری

پس از پیاده كردن نقشه و كنترل آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداری می نمایند. گودبرداری برای آن قسمت از ساختمان انجام می شود كه در طبقات پایین تر از كف طبیعی ساختمان ساخته می شود، مانند موتورخانه ها، انباری ها، پاركینگ ها و غیره در گودبرداری چنانچه محل گودبرداری بزرگ نباشد از وسایل معمولی مانند بیل و كلنگ و فرقون استفاده می گردد. برای اینكار تا عمق معینی كه عمل پرتاب خاك با بیل امكان پذیر باشد، خاك را به بیرون پرتاب می كنند و عمل گودبرداری را انجام می‌دهند. و بعد از آن پله ای ایجاد نموده و خاك حاصله را روی پله ریخته و از روی پله دوباره به خارج پرتاب می كنند.

برای گودبرداریهای بزرگتر استفاده از بیل و كلنگ صرفه اقتصادی و زمانی ندارد و بهتر است از وسایل مكانیكی مانند لودر و بیل مكانیكی استفاده شود. در این روش برای خارج كردن خاك از محل گودبرداری و حمل آن به خارج كارگاه معمولاً از سطح شیبدار استفاده می كنند، بدین طریق كه در ضمن گودبرداری سطح شیبداری در كنارگودبرداری عبور كامیون ایجاد می گردد كه بعد از اتمام كار این قسمت توسط كارگر برداشته می شود.

فهرست مطالب :
بررسی و مقایسه تئوریهای دانشگاهی و عملیات اجرایی در كارگاه: 3
مراحل طراحی ساختمان: 4
فاز 1: 4
فاز 2: تهیه نقشه های اجرایی و گزارشات محاسبات فنی 5
فاز3: اجرا 5
كلیاتی در مورد ساختمانهای فلزی: 6
مزایا و معایب ساختمانهای فلزی 7
ساختمانهای بتنی: 8
مزایا و معایب ساختمانهای بتنی 9
مراحل اولیه ساخت یك ساختمان 10
1- بازدید از زمین: 10
2- پیاده كردن نقشه: 10
رُپر 11
گودبرداری 11
حال این سوالی است كه تا چه عمقی باید گودبرداری را انجام داد؟ 12
شیب دیواره‌های محل گودبرداری 13
پی‌كنی 14
1- دسترسی به زمین بكر 14
2- محافظت پایه ساختمان 15
ابعاد پی 16
بتن مگر 17
قالب بندی 18
داربست 19
قالب بندی سقف 20
آرماتور بندی 22
یك نكته مهم! 24
ستون 27
بتن ریزی 28
تیرچه 29
بلوك 31
میلگردهای ممان منفی 31
میلگرد حرارتی 32
كلاف عرضی 32
قلاب اتصال 33
بتن ریزی 33
بتن سبك چیست؟ 37

قیمت فایل فقط 6,500 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق اصول و مقررات ساختمان سازی , تحقیق بتن سازی , مقاله درباره اصول ساخت ساختمان , فایل ورد اصول ساختمان سازی , فایل ورد مقررات ساختمان سازی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر