امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

تحقیق در مورد اسید بوریک

تحقیق در مورد اسید بوریک دسته: فنی و مهندسی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 72 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 13

تحقیق در مورد مقاله اسید بوریک مقاله در مورد اسید بوریک تحقیق دانشجویی در مورد اسید بوریک مقاله دانشجویی در مورد اسید بوریک تحقیق درباره اسید بوریک درباره تحقیق اسید بوریک تحقیقات دانش آموزی در مورد اسید بوریک مقالات دانش آموزی در مورد اسید بوریک

قیمت فایل فقط 32,500 تومان

خرید

توضیحات :

تحقیق در مورد اسید بوریک در 13 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

تهیه اسید بوریک از بوراکس

اسید بوریک (اسید ارتوبوریک) اسیدی بسیار ضعیف است که از بوراتها و یا هیدرولیز هالیدهای بور با هیبریداسیون sp2 به دست می آید. این اسید به صورت بلورهای سفید سوزنی شکل است که در آن واحدهای B(OH)2 از طریق پیوند های هیدروژنی به یکدیگر متصل شده اند و لایه های نامحدودی( با فاصله 18/3 انگستروم ) با تقارن تقریبا شش ضلعی تشکیل می دهند.

اسید بوریک در آب تا حدودی حل شده و انحلال پذیری آن با افزایش دما زیاد می شود. این اسید تک بازی است.

روش کار

12گرم بوراکس را در25 میلی لیتر آب مقطر گرم حل کرده و محلول حاصل را با اسید کلریدریک25 % خنثی کنید. محلول را به آرامی سرد کرده و جسم بلورین حاصل را با استفاده از قیف بوخنر صاف کنید. اسید بوریک را بروی کاغذ صافی خشک کنید و محلول زیرین را جهت گرفتن مابقی اسید، تغلیظ نمائید.

بور و تركیبات گوناگون آن دارای كاربردهای بسیار وسیع، استراتژیك و مهمی در صنایع مختلف كوچك و بزرگ كشاورزی، دارویی و پزشكی می باشند. به دلیل عدم وجود عناصر و مواد جایگزین آن بعضی از شاخه‌های صنعتی وابسته به این عنصر متوقف مانده و یا با مشكلاتی اساسی و جدی روبروست. امروزه بوراتها دارای مصارف بسیار زیادی در ساخت فایبرگلاس، سرامیك، رساناها، اسیدبوریك، كاشی سازی، شوینده‌ها (صابون سازی، مواد پاك كننده و...) (10%)، پارچه بافی، صنعتی كشاورزی (32%)، كود شیمیایی، پربوراتها، صنایع شیشه، پشم شیشه، مینا كاری، كمك ذوب، چسب، مهار آتش سوزی، گدازآور در صنایع فلزگری، در تهیه چسب و حلالها، در راكتورهای اتمی، صنایع الكتریكی، در كاغذ سازی، در تركیب ضد یخ، چرم سازی، جوشكاری، لحیم كاری و عكاسی مورد استفاده قرار می گیرند.
مصرف بور در غرب از سال 1970 تا سال 1989 دارای رشد نسبی 4/1 درصد در سال و از سال 1989 تا 1999 دارای رشد نسبی 2 درصد در سال بوده است. عنصر بور در رژیم غذایی انسانها وارد می‌شود و هم اكنون تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام است. گیاهان بور را از آب و خاك می‌گیرند و بدون آن نمی‌توانند زنده بمانند.
عنصر بور و تركیبهای گوناگون آن، دارای كاربردهای بسیار وسیع و مهمی در صنایع مختلف كوچك و بزرگ كشاورزی، دارویی و پزشكی می‌باشند. به گونه‌ای كه می‌توان گفت به دلیل عدم وجود عناصر و مواد جایگزین آن فعالیت بعضی از شاخه‌های صنعتی وابسته به این عنصر، متوقف می‌ماند و یا مشكلاتی اساسی و جدی روبرو می‌شوند.
در فاصله بین دو جنگ جهانی، شیشه‌هایی به بازار عرضه می‌شد كه از سیلیكاتهای بور تهیه می‌شدند. این شیشه‌ها دارای خواصی چون مقاومت در برابر انبساط، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر شوكهای حرارتی بودند. در مدت جنگ جهانی دوم بهمراه رشد سریع صنایع الكترونیك و نیاز به ساخت شیشه‌های بور و سیلیكات به میزان تقاضای اینگونه شیشه‌ها افزوده شد و كارخانجات عرضه كننده درصدد رفع نیاز بازار بور آمدند.
شیشه بورات: با اكسیدهای لانتان و تانتال ولی بدون سیلیس برای شیشه‌های عدسی‌های عكاسی، هواپیما و چشمی‌های با زاویه دید وسیع به كار بورده می‌شود. اینگونه شیشه‌ها دارای ضریب شكست نور زیاد و پاشندگی كم هستند.

شیشه‌های اكسید بوریا شیشه‌های بوراكس
اشعه ماوراء بنفش را عبور می‌دهند. شیشه معروف به شیشه نامریی، شیشه بوراكس است كه سطح آن با لایه نازكی از فلوئوروسدیم پوشیده شده است كه 6/99 درصد كلیه اشعه مرئی را عبور می‌دهد، و فقط بازتاب كمی داشته و حالت نامرئی بودن را به وجود می‌آورد. شیشه‌های معمولی سدیك و پتاسی نور ماوراء بنفش را عبور نمی‌دهند. شیشه محتوی 2 الی 4 درصد اكسید سدیك اشعه ماوراء بنفش را جذب می‌كند و برای سپرهای اشعه ایكس نیز به كار برده می‌شود. شیشه‌ای كه بتواند اشعه ایكس پر انرژی و اشعه گاما را جذب كند ممكن است محتوی فسفات تنگستن باشد، در حالی كه شیشه‌ای كه برای جذب نوترونهای كند در نیروگاهای اتمی به كار برده می‌شود. محتوی بورسیلیكات كادمیم همراه با فلوئورورها است.
همچنین از اسید بوریك و بوراكس بعنوان مواد خام مورد نیاز در صنعت شیشه سازی استفاده فراوان می‌شود. البته انتخاب مواد خام حاوی بور بیشتر تابعی است از اندازه و نوع تجهیزات كارخانه ذوب شیشه، برای مثال در ساخت شیشه تجاری Eutal (نام دیگر آن E-gladd است) احتیاج به كوره‌های بزرگ گاز سوز با كوره‌های پیش گرم كننده هوا مورد نیاز است. با این حال در بعضی از موارد جایگزین كردن این مواد خام با یكدیگر عملی می‌باشد.
امروزه از كلمانیت بجای سنگ آهك و اسید بوریك جهت افزایش سرعت ذوب شیشه استفاده می‌گردد. این افزایش باعث بیشتر شدن مقدار تولید كوره در هر شیفت كاری می‌گردد. اولكسیت نیز معمولاً جایگزین خوبی برای بوراكس محسوب می‌شود، هر چند كه كلمانیت مراحل ذوب را سریعتر از اولكسیت پشت سر می‌گذارد بهمین دلیل هنگام مصرف اولكسیت مقداری (Soda Ash) Na2CO3 به آن اضافه می‌كنند. در شیشه‌های كه نیاز به خلوص و رنگ با كیفیت بالا وجود دارد ترجیح داده می‌شود از اسید بوریك و یا بوراكس خالص استفاده شود، كلمانیت و الكسیت هر دو به اندازه كافی دارای ناخالصی اكسید آهن و سولفات می‌باشند.
وجود بور در شیشه علاوه بور كاهش انبساط حرارتی باعث افزایش دوام شیمیایی شیشه، اصلاح خواص اپتیكی و همچنین اصلاح خواص الكتریكی شیشه، می‌گردد بورای تهیه شیشه‌هایی كه درصد بالایی از سلیس (High-Silica-glass) در تركیبات آنها وجود دارد، از بوراتها بعنوان كمك ذوب بجای اكسیدهای قلیایی استفاده می‌شود.
شیشه‌های معروف به شیشه‌های ضد اسید نیز تركیبی از بور و سلیس هستند كه درصد مواد قلیایی در آنها بسیار پایین می‌باشد. در سخت كردن پلاستیكها و در ساخت تانكهای ذخیره زیر زمینی كه احتیاج به مقاومت كشش و مدول الاستیسیته بالا دارد، از الیاف شیشه‌ای استفاده می‌گردد كه این الیاف از جنس سیلیس و بور می‌باشند. در جداول زیر درصد مواد تشكیل دهنده بعضی از شیشه‌های حاوی اكسید بور و همچنین مصارف مهم كانی‌های بوراته آورده شدهاست

و...

قیمت فایل فقط 32,500 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق در مورد مقاله اسید بوریک , مقاله در مورد اسید بوریک , تحقیق دانشجویی در مورد اسید بوریک , مقاله دانشجویی در مورد اسید بوریک , تحقیق درباره اسید بوریک درباره تحقیق اسید بوریک , تحقیقات دانش آموزی در مورد اسید بوریک , مقالات دانش آموزی در مورد اسید بوریک

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر