امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

مبانی نظری بانکداری اینترنتی

مبانی نظری بانکداری اینترنتی دسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 170 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 71

مبانی نظری بانکداری اینترنتی

قیمت فایل فقط 32,500 تومان

خرید

توضیحات :

مبانی نظری بانکداری اینترنتی در 71 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

بانکداری اینترنتی

تعریف بانک:

بانک ها موسساتی هستند که از محل سپرده های مردم میتوانند سرمایه های لازم را در اختیار صاحبان واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی واشخاص قرار دهند.در حال حاضر عموماً واژهبانکبه موسسه ای گفته می شود کهمجوزبانکداریداشته باشد.

خدمات بانکی

خدمات بانکی واعتباری: به انواع خدماتی که توسط بانک یاموسسه اعتباری به مشتری ارایه می شود، اطلاق می گردد.

انواع خدمات بانکی

خدمات بانکی و اعتباری به دو نوع به شرح زیر تقسیم می شود. « خدمات پایه » و « غیر پایه»:

1-خدمات غیر پایه: به خدماتی اطلاق می شود که ارایه آن ها به مشتری، پیش نیاز و لازمه ارایه سایر خدمات به وی نیست و یا به ارتباط مشتری با موسسه اعتباری استمرار نمی بخشد. ارایه این خدمات به مشتری،فقط مستلزم شناسایی اولیه وی توسط موسسه اعتباری و به شرح مذکور در این دستورالعمل است.

موارد ذیل از جمله مصادیق خدمات غیر پایه است:

1-حواله وجوه؛

2-انجام هرگونه دریافت و پرداخت؛

3-خرید و فروش ارز اعم از نقدی، حواله ای، چک مسافرتی ارزی وموارد مشابه؛

4-صدور انواع چک های بانکی و چک های بین بانکی(چک رمزدار) وپرداخت چک؛

5-خرید و فروش گواهی سپرده(عام و خاص) و دیگر اوراق بهادار.

2-خدمات پایه:خدمات بانکی واعتباری که طبق مقررات ،پیش نیاز ولازمه ارایه خدمات توسط موسسه اعتباری می باشد وارایه آن به مشتری موجب می شود تا وی برای اخذ خدمات مکرر ومتمادی به موسسه اعتباری مراجعه نماید.موارد ذیل از جمله مصادیق این نوع خدمات می باشد:

1-افتتاح انواع حسابهای بانکی 2-اعطای تسهیلات وعملیات لیزینگ3-عملیات اعتباری اسنادی 4-صدورانواع ضمانت نامه های بانکی وظهرنویسی5-خرید دین ،وصول باتنزیل اسناد تجاری وبانکی (از جمله بروات ،چک وشفته) وظهرنویسی آن ها6-اجاره صندوق امانت7-صدور انواع کارت دریافت وپرداخت(بانک مرکزی ،تصویب نامه قانون مبارزه با پولشویی،1388)

2-2-4)ساختارارائه خدمات بانكی

در یک طبقه بندی کلی می توان فعالیت های بانکداری را بر حسب اینکه بانکها چه خدماتی را به مشتریان اعم از مشتریان حقیقی و حقوقی در سطح کسب و کارهای کوچک ، بزرگ و جهانی ارائه می دهند به صورت زیر دسته بندی کرد.

  1. بانکداری جهانی

2-بانکداری سرمایه گذاری: خدمات مختص به بازار سرمایه را ارائه می دهد.،3- بانکداری تجاری یا بازرگانی شامل بانکداری برای کسب و کارهای کوچک تجاری، بانکداری انفرادی )شخصی( و بانکداری برای شرکت های بزرگ است. این بانکداری اکثر معاملات خود با شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ انجام می دهد و عملیات بانک بر روی سپرده پذیری و اعطای وامهامتمرکز است.

4-بانکداری خرد: خدمات مالی مستقیم در این بانکداری به مصرف کنندگان ارائه می شود وموسسات بانکی عملیات بانکی خود را به جای شرکت ها یا سایر بانکها، مستقیما با خود مصرف کنندگان می دهند. خدماتی که در بانکداری خرد ارائه می شود شامل عملیات پس انداز و حساب جاری، حساب های رهنی، وام های شخصی، کارت های بدهی و کارت اعتباری و نظایر آن است.

5- بانکداری اختصاصی: خدمات مربوط به افراد ثروتمند را بر عهده دارد که می تواند شامل مدیریت ثروت، راه اندازی کسب و کار،مشاوره سرمایه گذاری و مدیریت پورتفوی دارایی ها باشد. امروزه بسیاری از بانک ها هر دو کار را انجام می دهند یعنی هم بانک تجاری هستند و هم خدمات مالی،خرد ارائه می دهند.( رشیدی، بازاریابی خدمات بانکی، چاپ چهارم،( 1390

2-2-5 )مشتری یا ارباب رجوع: منظور از مشتری یا ارباب رجوع در بانکها یا بطور کلی موسسات اعتباری هر شخص حقیقی یا حقوقی است که در موسسه اعتباری دارای حساب بوده و یا به نفع او یا به نمایندگی از سوی او، حساب بانکی به نام وی افتتاح شود؛

از سوی دیگر هر شخص حقیقی یا حقوقی که طرف مقابل موسسه اعتباری ( و یا ذینفع یا ذینفعان ) در رابطه با دیگر خدمات بانکی و اعتباری بوده بنحویکه از ناحیه وی ممکن است ریسک های مختلف به ویژه ریسک های شهرت و عملیاتی متوجه موسسه اعتباری شود مشتری یا ارباب رجوع تلقی میشود.

در موسسات اعتباری مشتری به دو نوع مشتری گذری و دایمی به شرح زیر تقسیم می شود:

1-مشتری گذری: مشتری است که به منظور دریافت خدمات غیرپایه به موسسه اعتباری مراجعه کرده و ارائه خدمت به وی مستلزم تشکیل پرونده نمی باشد. ارتباط مشتری گذری با موسسه اعتباری فاقد ویژگی ” استمرار“ است. متقاضیان وصول وجه چک، حواله وجه و پرداخت قبوض از جمله مصادیق مشتریان گذری می باشند.

2-مشتری دایمی: مشتری است که ارتباط وی با موسسه اعتباری، واجد ویژگی مهم استمرار است و به دلیل نوع و ماهیت خدمات موردنیاز، تشکیل پرونده جهت درج اطلاعات هویتی و دیگر اطلاعات مورد نیاز برای وی ضرورت دارد.

برای استفاده این مشتریان که سرمایه های اصلی موسسات مالی وبانکها هستند سیستمهای اطلاعاتی ونرم افزارها وسخت افزار های مختلف طراحی می شود تا باسرمایه گذاری در این بخشها که با علوم جدید پیش می رود بتواند هم نیازهای مالی وخدماتی مشتریان را مرتفع کند وهم به هدف خود که کسب سود اوری است دست یابد.این مهم احتیا ج یک بستر مناسب ووسیع دارد تا بتواند این امور مهم را پیش ببرد که که این امر توسط تارت الکترونیک وبانکداری الکترونیک وبانکداری اینترنتی حاصل می شود.

2-3)اینترنت :

منشا اینترنت اساسا دردوره جنگ سرداست،دوره ای که درخلال آن کشمکش هسته ای به عنوان ضروری ترین خطرات بالقوه جهانی در نظر گرفته شد.اگرچه این خطر هرگز بطور جدی امنیت دولت امریکاراتهدید نکرد،اماباعث شد تاتاریخ در بخش دفاع امریکا ،آژانسهای طرح تحقیقات پیشرفته آرپا شکل گیرد.تاسیس شرکت (آرپانت[1]) درسال 1969،به عنوان منشا پیدایش اینترنت شناخته شده است.(صارمی،1388،ص 25)

در اواخر شال 1969 وباراه اندازی اولین شبکه رایانه ای آرپانت فعالیت خودراشروع کرد .دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس موسسه تحقیقاتی اسنفورد در پارک منلوی کالیفرنیا در سانتابارد بارا –ودانشگاه آتا فعالیت منفرد این مرکز چندان دوام نیاورد.در طی شانزده ماه وبه منظور انتقال سبد های اطلاعاتی ،بیش از ده مرکز تا حدود 2000بهره گیر وحداقل دو مسیر ارتباطی در بین دومرکز ایجاد شد.در اکتبر سال 1972 دراین گردهمایی بین المللی ارتباطات رایانه ای در واشنگتن ،نمایش عمومی آرپانت برگزار شد.

دراین گردهمایی ارایه دهندگان طرحها از کشور های مختلفی چون انگلستان ،سوئد ،نروژ،ژاپن،فرانسه،کانادا وایالات متحده حضورداشتند.افراد حاضر در گردهمایی به راه اندازی شبکه در سایر نقاط دنیا تاکید داشتند واین تاکید به شکل گیری گروه کاری بین شبکه ای[2] منجر شد که بحث به هم پیوستن در سطح جهانی را مطرح کردند.خیلی زود اولین ارتباطات جهانی نروژ وانگلستان برقرار شد.

درگردهماییبرایتون در سال 1973 داده ها از طریق ماهواره به گون هیلی داونس در کرن وال واز آنجا از طریق کابل به دانشگاه لندن ارسال شد.به طوری که نمایندگان می توانستند از آرپانت به گونه ای استفاده کنند که گویی خود در ایالت متحده حضورداشتند.پیدایش اینترنت صرفا از پس آمد تلاش علمی ونظامی نیست ،بلکه از نتایج فعالیتهای تجاری عمده محسوب می شود.(randoph – kluver ,2006,p35)

اینترنت بیش از یک بزرگراه اطلاعاتی است، بزرگراه اطلاعاتی نمی تواند واژه اینترنت را توصیف نماید ؛اینترنت را باید مجموعه ای از بخشهای مختلف دانست وانرا بعنوان (سیستم اینترنت)در نظر گرفت.اینترنت مجموعه جهانی از شبکه ها وسرویس دهندگان وکامپیوتر هاست که از مجموعه مشترکی از پروتکلهای ارتباطی برای آنها استفاده می شود.پروتکلی که برای آرپانت بکار گرفته شد [3]TCP/IP بود که در اینترنت امروزی نیز از آن استفاده می شود.(jack goldsmith,2008,p21)

اینترنت زاده آرپانت (دی ارپا) است که توسط Drap (آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته سازمان دفاع آمریکا) ساخته شد،آرپانت طوری سازماندهی شد که هر کامپیوتر به دو کامپیوتر دیگر متصل شود و پیامهای ارسالی از یک نقطه شبکه به هر نقطه دیگر می توانستند از مسیر های مختلفی استفاده شوند.پس وجود یک قطعی در سیستم موجب بروز مشکلاتی می شد.سرانجام آرپانت با توسعه قراردادهای ارتباطی واتصال با شبکه های دیگر به اینترنت توسعه یافت.درشبکه عمومی اولیه اینترنت که بیشترتوسط دانشمندان ودانشگاهها استفاده می شد ،در ابتدا بیشتر دستیابی بر پایه متن استوار بود.در سال 1980 مشاوری در موسسهcern برنامه ای به نام enqir ساخت که از hostpats برای نگه داشتن رد پای افراد واطلاعات استفاده می کرد.اودر سال 1989 مقال ارائه کرد که cernیک سیستم فوق متن می سازد تاردپای اطلاعات جمع آوری شده را نگه دارد ؛این سیستم نیز واردworld wide web(www) شد.

سرانجام اولین زبان فوق متن html[4] در آگوست 1991 منتشر شد واغلب مردم آنرا در حد مرورگری مانند لینوکس[5] تجربه کردند که به کاربر اجازه تغییر قالب اصلی متن و همچنین پرش بین خط ها را می داد.mosaic هرکاری را که لینوکس انجام داده بود برروی ویندوز ومکینتاش باخصوصیت نمایش تصویر انجام داد وتوانست خود را به عنوان یک عنصر توانا درworld wide web(www) مطرح سازد .

در همان دوران بود که اینترنت در نظر عموم افراد رشد کرد.(Suler-john ,2004,p10)
استفاده کنندگان اینترنت از 90میلیون نفر در سال 1997 به 550 میلیون در سال 2000 رسید وگروه تحقیقاتی گانتر [6]تخمین زده است که هر چهار ثانیه یک آدرس جدید اینترنتی باز می شود.مطابق گزارش ACTIV MEDIA درآمد از طریق اینترنت در سال 1998 حدود 25 میلیون دلار ودر سال 2001 به 5/1تریلیون دلار رسید.(JACK –Goldsmith ,2008,p9)

حال باتوجه به درآمد حاصل از این دستاورد بشری برای کسب در آمد می تواند موسسات مالی را که هدف اصلی آنها کسب سود است را نیز ترغیب کند تا برای کسب سود بیشتر روی به اینترنت وخدمات اینترنتی وبانکداری اینترنتی بیاورند.حاصل این است که بانکها بااستفاده از اینترنتی وشبکه های موجو بتوانند به همه مشتریان در همه نقاط قابل تصور ارائه خدمات دهند وبتوانند براساس سرویس های مورد نظرکارمزد وسود مورد نظر رابه دست آورند.

2-4) تجارت الکترونیک


1-Arpanet

2.Internet work working group

1- Transmission Control Protocol/Internet Protocol

2- Hyper text markup language

3-Linux

4- Gunter

فهرست مطالب :

بانکداری اینترنتی

تعریف بانک:

خدمات بانکی

انواع خدمات بانکی

2-2-4)ساختارارائه خدمات بانكی

2-3)اینترنت :

2-4) تجارت الکترونیک

2-4-1)تعریف تجارت الکترونیک

2-4-2)- مدلهای تجارت الكترونیك

2-5)بانکداری الکترونیک

2-5-1)تعاریف بانکداری الکترونیک

2-5-2)خدمات بانکداری الکترونیک

2-5-3)مزایای بانکداری الکترونیک

خلاصه مزایا بانکداری االکترونیک

2-5-4)کانال‌های بانکداری الکترونیک

2-6)موانع محیطی والگوی مناسب تجارت الکترونیک در ایران

2-7)بانکداری اینترنتی:

2-7-1)تاریخچه بانکداری اینترنتی:

2-7-2)تعریف بانکداری اینترنتی:

1-بانکداری اینترنتی

2-بانکداری مبتنی برتلفن همراه وفناوری‌های مرتبط با آن

3-بانکداری تلفنی

5-بانکداری مبتنی بر دستگاه‌های خودپرداز

6-بانکداری مبتنی بر پایانه‌های فروش

2-7-3)کاربری بانکداری اینترنتی:

2-7-4)سرویس‌های بانکداری اینترنتی

2-8-5)بررسی مقایسه ای وضعیت بانکداری اینترنتی در بانکهای ایرانی

بانکداری اینترنتی در بانک کشاورزی

بانکداری اینترنتی در بانک پاسارگاد

بانکداری اینترنتی در بانک سامان

بانکداری اینترنتی در بانک اقتصاد نوین

بانکداری اینترنتی در بانک صادرات

بانکداری اینترنتی در بانک تجارت

بانکداری اینترنتی در بانک ملی

بانکداری اینترنتی و بانک پارسیان

2-8-6)كارت امتیازی متوازن در بانک ملت

2-9) استفاده از خدمات بانکی

2-9-1)اهمیت کیفیت خدمات

2-9-2) ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات در مدل سروکوال

1-5-1خلاصه نتایج تحقیق مدل :

فهرست منابع

منابع فارسی

منابع غیر فارسی

قیمت فایل فقط 32,500 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری بانکداری اینترنتی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر