امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

انسان اولیه چگونه می شمرد؟

انسان اولیه چگونه می شمرد؟ دسته: ریاضی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 61 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 17

در آغاز، انسان اولیه برای نشان دادن عدد مورد نظر خود از زبان اشاره استفاده می كرد شاید به ببری كه كشته بود یا به سر نیزة همسایه اش اشاره می كرد

قیمت فایل فقط 9,100 تومان

خرید

انسان اولیه چگونه می شمرد؟


در آغاز، انسان اولیه برای نشان دادن عدد مورد نظر خود از زبان اشاره استفاده می كرد. شاید به ببری كه كشته بود یا به سر نیزة همسایه اش اشاره می كرد. یا شاید از انگشتانش برای نشان دادن عدد استفاده می كرد. سه انگشت دست معنی» سه« می داد، خواه سه نیزه یا سه ببر دندان دشنه ای، یا سه غار یا سه سر نیزه.
می دانیم كه در زندگی روزمره» عدد« كلمه یا نشانه ای است كه بر مقدار و تعداد معینی دلالت می كند.اما لازم نیست آنچه را كه ما درباره اش گفتگو می كنیم، مشخص كند. مثلاَ» سه« یا» 3« می تواند یه معنی سه هواپیما، سه قلم یا سه كتاب باشد.
در ابتدا، انسان اولیه می توانست تا دو بشمارد.امروزه هنوز در جهان، قبایلی ابتدایی مانند بومیان بدوی استرالیا» ابورجین« ها وجود دارند كه فقط سه عدد می شناسند:یك،دو و بسیار. اگر یك نفراز این قبیله سه عدد بومرانگ(*) یا بیشتر داشته باشد، برای شمارش آن فقط عد بسیار را به كار می برد. البته بیشتر انسانهای اولیه تا ده، یعنی مجموع تعداد انگشتان دستان می شمردند. بعضی فقط تا 20 یعنی مجموع تعداد انگشتان دست و پایشان می شمردند.
هنگامی كه با انگشتان دست شماره می كردند، تفاوتی نمی كند كه از انگشت كوچك دست یا از انگشت شست شروع كنید. اما بین برخی از اقوام برای این كار قاعده هایی وجود داشت. مثلاَ» زونی« ها (قبیله ای از سرخپوستان آمریكای شمالی) شمردن را از انگشت كوچك دست چپ شروع می كردند.یا سرخپوستان اتوماك آمریكای جنوبی شمردن را با انگشت شست آغاز می كردند.
آدمی چون متمدن تر شد، از تركه چوب، ریگ و گوش ماهی برای نمایش اعداد استفاده می كرد.آنها سه تركه یا ریگ را در كنار هم ردیف می كردند كه معنی»سه«را برساند. عده ای باایجاد شیار هایی بر روی چوب یا گره هایی كه به یك طناب می زدند منظورشان را از عددی كه می خواستند بیان كنند
می رسانیدند. به این ترتیب همیشه چوبخط یا طناب حساب را با خودشان همراه داشتند یا آن را جایی حفظ می كردند.
انسان از چه وقتی ارقام عددی را به كار برد؟
تا آنجا كه بر ما معلوم است در حدود 3000 سال پیش از میلاد، مصریان قدیم و مردمان بین النهرین (سرزمین بین دجله و فرات در عراق امروز) علاماتی برای نوشتن اعداد داشتند. این مردمان با آنكه بسیار دور از هم می زیستند،هر یك مستقلاَ موفق به اختراع یك رشته از ارقام شدند. ارقام سادة آنها چون 1،2و3 المثنای چوب و چوبخط انسانهای نخستین بود. جالب اینجاست كه در بسیاری از دستگاههای ارقام كه در سراسر جهان كشف شده است رقم 1 به شكل یك خط كوتاه (مانند یك چوب)یا به شكل یك نقطه (مانند ریگ) نوشته می شد.
مردم باستان اعداد را چگونه می نوشتند؟
مصریان باستان ارقام را روی پاپیروس می نوشتند. پاپیروس نوعی كاغذ بود كه از نی نیزارهای كناره رود نیل تهیه می شد، یا آنها را روی كوزه ها نقش می كردند یا بر دیوارهای معبدها و هرمهایشان می كندند.
بابلیها از سومریها آموختند كه چگونه ارقام را بر لوحه های گلی بنویسند.
چینیهای قدیم با مركب و قلم خیزران یا قلم پر بر روی پارچه می نوشتند. مایاهای آمریكای مركزی، بی آنكه با دیگر تمدنهای دنیا ارتباط داشته باشند، یكی از جالبترین دستگاهای عددی را به وجود آوردند. آنها برای نمایش ارقام فقط از سه علامت استفاده می كردند، یك تقطه. ، یك خط مستقیم ـ ، . یك شكل بیضی .

قیمت فایل فقط 9,100 تومان

خرید

برچسب ها : انسان اولیه , شمردن , شمردن انسان اولیه , مقاله , پژوهش , تحقیق , پروژه , دانلود مقاله , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود پروژه , مقاله انسان اولیه چگونه می شمرد؟ , پژوهش انسان اولیه چگونه می شمرد؟ , تحقیق انسان اولیه چگونه می شمرد؟ , پروژه انسان اولیه چگونه می شمرد؟

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر