امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

مقاله درمورد بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی

مقاله درمورد بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی دسته: تغذیه
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 27 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 27

مقاله درمورد بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی

قیمت فایل فقط 9,100 تومان

خرید

*مقاله درمورد بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی*


بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی

1ـ تعریف علوم مواد غذایی

دراین علم مواد غذایی از نظر تولید ،تهیه ،نگهداری ،توزیع و خواص بیژلوژی و شیمی - فیزیك مورد بحث قرار می گیرند ضمناً ویژگیهایی مانند منظره ،بو،طعم ،مزه مواد غذایی و همچنین تركیبات سازنده مواد غذایی و دگرگونی این تركیبات مورد استفاده بررسی می باشد .

2ـ تعریف علوم تغذیه

بررسی سر نوشت ملكولی مواد غذاییبعد از خورده شدن د ربدن انسان و نیازهای كمی و كیفی بدن به مواد غذایی وپدیده ها و عوارض بیولوژی و پاتولوژی ناشی از مواد غذایی مورد بحث علوم تغذیه می باشد در هر حال علوم تغذیه و مواد غذایی دانش های متداخلی هستند كه اصول یكی در دیگری مورد عمل می باشد و در این دانش از كلیه  علوم از جمله علوم ریاضی ،علوم زیستی ،علوم اجتماعی و انسانی استفاده می شود .

3ـ تعریف انسان متوسط از نظر تغذیه :

الف ـ مرد متوسط :

مردی است سالم سن 25 سال فعالیت متوسط وزن 65 كیلو كه در شرایط حرارتی متوسط قرار دارد با 8 ساعت كار روزانه ملایم كه 4 ساعت حالت نشسته دارد و حدود 5/1 ساعت راه میرود چنین فردی باید روزانه 3200 كالری حرارت از جیره غذایی خود تامین نماید .

ب ـ زن متوسط

زنی است سالم 25 ساله وزن 55 كیلودر شرایط حرارتی متوسط زندگی می كند و فعالیت فیزیكی معمول دارد چنین زنی باید از جیره غذایی روزانه خود 2200كالری حرارت به دست آورد .

4ـ تعریف جیره غذایی

كلیه مواد خوراكی كه یك فرد در مدت 24 ساعت مصرف می نماید تا نیازمندیهای بدن او برآورده گردد به جیره غذایی متعادل معروف است پس جیره غذایی بر حسب شرایط مختلف از نظر سلامتی ،جنس ، سن وضع  رشد ،حالات فیزیولوژیكی و نوع كار باید متفاوت باشد .

5- تعریف غذا و ماده غذایی

(Nutriments,Aliments)

كلیه غذاهایی كه انسان مصرف می كند به همان شكلی كه وارد دستگاه گوارش شده است قابل جذب نمی باشد ولی بعد از یك سلسله تغییرات مكانیكی ،فیزیكی ،و شیمیایی ه صورتی در می آید تا قابل جذب شود .

آنچه كه در خوراكی ها خورده می شوند غذا یا (Aliments) نام دارند ولی مولكولهایی كه از این غذا بعد از گوارش ایجاد شده و پس از جذب به محیط سلولی می رسند ماده غذایی یا (Nutriments) نامیده می شود بعضی از غذاها طوری هستند كه به همان شكل خورده شده قابل جذب اهد لذا غذا و ماده غذایی آنها به یك شكل خواهد داشت مانند آب و الكل اتیلیك در مشروبات الكلی .

6ـ تعریف ضریب هضم

تمام غذای خورده شده خواه به علت كمی و كیفی آنها و خواه به علل نارسائی های دستگاه گوارش قابل جذب نبوده وقسمتی از آنا دفع میشوند نسبت غذای جذب شده به غذای خورده شده را با ضریبی بنام ضریب هضم مشخص می نمایند ضریب هضم بر حسیب در صد وزنی غذاها حساب میشود و هر چه مقدار آن بیشتر باشد ارزش غذایی خوراكی بالاتر خواهد بود .

غذای دفع شده در مدفوع - غذای خورده شده

غذای خورده شده

100* ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ = ضریب هضم

غذای جذب شده

غذای خورده شده

100* ــــــــــــــــــــــ = ضریب هضم

به طوریكه از رابطه فوق محسوس است هز غذا برای افراد مختلف دارای ضریب هضم متفاوت  خواهد بود .

7ـ مواد سازنده های غذاهای انسان :

از نظر بیوشیمیایی شش نوع ماده به نسبتهای متفاوت در ساختمان غذاهای انسان شركت دارند كه عبارتند از:

قندها ، چربیها و پروتئین ها كه مواد انرژی زا هستند و نقش ساختمانی نیز به عهده دارند .

ویتامین ها ،املاح و آب كه مواد انرژی زا نیستند ولی در انجام واكنش های بیوشیمیایی نقش اساسی دارند .

8- انرژی در جیره غذایی

انرژی لازم برای انجام اعمال فیزیولوژی بدن انسان از متابولیسم مواد قندی ،چربی و پروتئین تامین می شود نیاز بدن انسان با انرژی عبارتست از :

تعداد كالری مورد نیاز برای انجام هر نوع كار + تعداد كالری لازم برای متابولیسم پایه

انرژی متابولیسم پایه حداقل میزان انرژی است كه انسان می تواند زنده نگهدارد در دوران رشد ،آبستنی و نقاهت نیاز انسان به انرژی افزایش می یابد .

انرژی حاصله از قندها كمتر از انرژی تولید شده از چربی ها است و از نظر فیزیولوژی تولید انرژی از چربی ها برای بدن باصرفه تر است  نقش عمده پروتئین ها نوسازی سلولیو تامین رشد است ولی اگر انرژی حاصله از محل قندها و چربی ها نیاز بدن را تامین نكند پروتئین ها نیز طی واكنش های كاتابولیسمی تولید انرژی خواهند كرد .

انرژی و تغذیه :

واحد انرژی : انرژی موجود در مواد غذایی و همچنین انرژی حاصل از فعالیت های متابولیسمی بیشتر بر حسب واحد حرارتی یعنی كالری بیان می گردد یك كالری عبارت است از مقدار حرارتی كه قادر باشد حرارت یك گرم آب 15درجه (سانتیگراد ) را به 16 درجه برساند از آنجائیكه یك كالری مقدار بسیار ناچیزی است معمولاً از واحد بزرگتری بنام كالری بزرگ (كیلو كالری ) كه هزار برابر كالری كوچك است استفاده می شود یك كالری بزرگ برابر 4184 ژول (واحد بین المللی انرژی ) می باشد .

اندازه گیری ارزش حرارتی غذاها:

ا زسوختن غذاها در حضور اكسیژن مقداری حرارت ایجاد می گردد حرارت ایجاد شده توسط غذاهای مختلف را می توان به كمك یك بمب حرارت سنج اندازه گیری نموده و حرارت ایجاد شده توسط هر نوع غذا را بر حسب كالری تععین نمود.

در بدن انسان كربوهیدراتها و چربی ها به طور كامل اكسید شده و به انیدریدكربنیك و آب تبدیل می گردند لیكن پروتئین ها به طور كامل اكسیدنمی شوند زیرا كه آخرین محصولی كه در جریان متابولیسم آنها در بدن انسان تولید می شود اوره است كه هنوز حاوی مقداری انرژی غیر قابل مصرف برای انسان می باشد بنابر این در حالیكه مقدار حرارت حاصل از كربوهیدراتها و چربی ها در بمب حرارت سنج و رد بدن تقریباً برابر می باشد مقدار حرارت حاصل از پروتئین ها در بدن انسان به طور واضع كمتر از بمب حرارت سنج می باشد .

نوع غذا

بمب حرارت سنج

بدن انسان

كربوهیدرات

1/4

4

چربی

4/9

9

پروتئین

6/5

4

ارزش حرارتی غذاها بر حسب كالری بزرگ و برای هر كیلوگرم وزن غذا

تنظیم حرارت بدن

حرارتی كه در دوره های متابولیسمی غذاها در بدن ایجاد می شود نیاز حرارتی بدن را تامین می كند حیوانات خون گرم مانند پستانداران و پرندگان به كمك یك سیستم تنظیم قادرند تولید حرارت را در بدن افزایش داده و یا حرارت اضافی بدن را براههای مختلف كه خود اغلب تابعی از حرارت محیط خارج می باشند از بدن دفع نمایند .

قیمت فایل فقط 9,100 تومان

خرید

برچسب ها : بیوشیمی مواد غذایی و تغذیه انسانی , علوم مواد غذایی , علوم تغذیه , مولکولی , بدن انسان , کالری , جیره غذایی , تعریف غذا , دستگاه گوارش , اب , تعریف ضریب هضم , غذای خورده شده , انرژی در جیره غذایی , متابولیسم , ارزش حرارتی غذا , دانلود , دانلود مقاله , دانلود تحقیق , دانلود پایان نامه

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر